بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی چالش اصلی محیط زیست است

حمید قاسمی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به اینکه شعار روز جهانی محیط زیست در سال جاری 'هفت میلیارد رویا ، یک سیاره ، با احتیاط مصرف کنید' است ، یادآوری کرد: در 20 سال گذشته جمعیت دنیا دو میلیارد نفر افزایش یافته ولی منابع کاهش یافته است.

وی بهره برداری از منابع طبیعی همچون آب و خاک را نیازمند تجدید نظر دانست و افزود: یکی از عوامل اصلی بحران دریاچه ارومیه هم همین بهره برداری بی رویه است .

قاسمی با اشاره به اینکه خشک شدن تالابها از علل اساسی تولید ریزگردهاست ، بر ضرورت مدیریت چرای دام برای حفظ پوشش گیاهی مراتع در راستای تثبیت خاک استان تاکید کرد .

وی با بیان اینکه کاهش مالچ پاشی در کشورهای واقع در نوار مرزی کشور از جمله عراق ، اردن و عربستان به واسطه شرایط بحرانی منطقه ، افزایش تولید ریزگردها را به همراه داشته است ، گفت: این مخاطره زیست محیطی به لحظ جهت وزش باد ، بیشترین چالش را برای کشور ایران ایجاد کرده است .

مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این موضوع بین المللی از طریق سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه پی گیری می شود ، گفت: در سطح استان با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مدیریت تالابها همچنین پایش واحدهای صنعتی و معدنی درصدد کاهش اثرات ریزگردها هستیم .

وی با اشاره به تاثیر دپوی نمک دریاچه در ایجاد ریزگردهای نمکی اظهارکرد: مجوز جدیدی برای برداشت نمک دریاچه صادر نشده است و عملیات دپوی کنونی به واسطه اخذ حقوق بهره برداری در سالهای گذشته است .

قاسمی، با بیان اینکه امکان تجزیه ریزگردها و مشخص کردن منشاء گرده های نمکی وجود ندارد ، گفت: طرح مالچ پاشی در اراضی کانونی ریزگردهای نمکی از جمله 10 هکتار از منطقه شبستر از برنامه های تدوین شده در راستای کاهش اثرات این ریزگردهاست .

وی اعتبار اختصاص یافته توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه برای طرح های محیط زیست آذربایجان شرقی در راستای نجات دریاچه را ناکافی دانست و افزود: در حالیکه برای اجرای طرح های برنامه ریزی شده برای سال جاری 100 میلیارد ریال نیاز داریم ، 23 میلیارد ریال اختصاص یافته است .

قاسمی با اشاره به نقش معادن به ویژه معادن روباز در ایجاد ریزگردها ، از صدور مجوزهای بهره برداری از معادن بدون استعلام از محیط زیست انتقاد کرد و گفت: با هماهنگی سازمان صنعت و معدن درصدد تعریف راهکاری مناسب در این خصوص هستیم .

وی افزود: واحد معدنی به ازای برداشت ماده معدنی باید نسبت به ایجاد و توسعه فضای سبز اقدام کند.

وی اعلام کرد: یک واحد بهره برداری سنگ مرمر واقع در محدوده پناهگاه حیات وحش کیامکی که متاسفانه موفق به کسب مجوز از محیط زیست استان هم شده بود با تصمیم شورای عالی محیط زیست کشور تعطیل شده است .

*** سرانه فضای سبز در تبریز هشت متر مربع است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سرانه جهانی فضای سبز 24 متر مربع است ، اظهارکرد: بر اساس محاسبه شهرداری تبریز که سبزه و چمن را لحاظ می کنند ، سرانه فضای سبز در این کلانشهر 16 متر مربع است ولی در صورت محاسبه صرف درختان ، هر شهروند تبریزی هشت متر مربع فضای سبز دارد .

قاسمی در عین حال با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 93 شهرداری ها به افزایش سالانه یک متر مربع به سرانه فضای سبز شهرها ملزم شده اند، گفت: این اتفاق در شهر تبریز افتاده و در سال گذشته در حدود یک متر مربع به سرانه فضای سبز این شهر اضافه شده است .

وی به مشکلات مدیریت پسماند در استان اشاره کرد و افزود: این طرح در شهرستانها مطالعه شده ولی اجرایی نشده است .

قاسمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهر تبریز در راستای مدیریت پسماند یادآوری کرد: در این شهر هم هنوز طرح تفکیک زباله اجرا نمی شود .

وی با اشاره به نقش وسایل حمل و نقل در آلودگی هوای شهرها خاطرنشان کرد: 70 درصد اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با وجود نوسازی های صورت گرفته فرسوده است .

قاسمی با قدردانی از فعالیت تشکلهای مردم نهاد فعال در زمینه حفاظت محیط زیست ، خواستار همراهی بیش از پیش رسانه ها برای نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در جامعه شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تشریح برنامه های این اداره کل در هفته جاری ، اعلام کرد: با برگزاری همایشی از 10 واحد تولیدی استان که به عنوان واحد سبز شناخته شده اند، تجلیل می شود .

وی با اشاره به وسعت 500 هزار هکتاری اراضی تحت حفاظت استان گفت: از نظر نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و در حال حاضر تنها 100 محیط بان فعالیت می کنند در حالیکه نیازمند 500 محیط بان هستیم .

به گزارش ایرنا , آذربایجان شرقی دارای 13 منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت از جمله ارسبارن ، سهند ، کاغذکنان میانه ، بزقوش ، چاراویماق ، صوفی چای ، قوری گل ، جزیره اسلامی ، میشو داغ ، قره قشلاق و منطقه فسیلی مراغه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا