ایران در سال های اخیر تغییری در شاخص های سلامت نداشته

اهمیت سلامت و بهداشت منابع انسانی و همچنین استقرار سلامت در اصول بنیادین توسعه، باعث شده بخش عمده‌ای از شاخص‌های توسعه‌ای که توسط برنامه ملل متحد برای توسعه کشورها(UNDP) و بانک جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره ملل معرفی شده‌اند در برگیرنده شاخص‌های سلامتی و عدالت در سلامت و نابرابری‌های اجتماعی باشد.

در جدیدترین گزارشی که از رتبه‌بندی جهانی بلومبرگ ارائه شده است، کشور اسپانیا از نظر شاخص‌های سلامت در رده اول قرار دارد. این شاخص ها موضوعی است که رابطه زیادی با کیفیت زندگی و نشاط اجتماعی یک جامعه دارد. در این رتبه بندی پیشتازی کشورهای شمال اروپا در شاخص های سلامت به چشم می خورد.

وضعیت ایران در شاخص های سلامت

طبق گزارشی که توسط انستیتو Legatum در ماه‌های اخیر منتشر شد، وضعیت سلامت در ۱۴۹کشور ارزیابی شد که کشور ایران در رده شصت و دوم قرار گرفت. بر این اساس شاخص‌هایی نظیر سیستم‌های مراقبت بهداشتی، سطح بیماری، میزان چاقی و سایر مسائل مرتبط در ۱۴۹کشور اندازه‌گیری شده بود که کشورهایی نظیر ژاپن، سوئیس، اتریش و دیگر کشورهایی که کیفیت زندگی بالا و میزان شادی بالایی داشتند، در رده‌های بالاتر قرار داشتند. در این رده‌بندی پیش از ایران، اکوادور و کرواسی قرار داشته و پس از ایران در رتبه شصت و سوم به بعد کشورهایی چون ترینیداد و توباگو، کلمبیا، قرقیزستان، اردن، هندوراس و قزاقستان بودند.

بر اساس این گزارش، کشور ایران در این رتبه‌بندی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، در رتبه ۱۰۶ قرار گرفت. همچنین بر اساس همین گزارش در سال ۲۰۱۷، ایران رتبه ۱۰۸را بدست آورده بود و کشورهایی نظیر دانمارک، ایسلند، استرالیا که در سال‌های اخیر از لحاظ سلامت و کیفیت زندگی در رده‌های بالای جدول بوده‌اند، رتبه‌های برتر را به دست آورده‌اند.

امید به زندگی، نرخ سیگار کشیدن، چاقی و همچنین دسترسی به آب پاک از معیارهای مهم بررسی برترین‌های جهان در حوزه سلامت بوده است که هرساله در میان افراد یک کشور اندازه‌گیری و سپس نسبت به میزان آن در میان افراد کشوری دیگر مقایسه می‌شود. مجمع جهانی اقتصاد(WEF) در گزارشی که در سال‌های اخیر ارائه داده است و این شاخص‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است، کشورهایی نظیر ژاپن، اسپانیا، ایسلند و ایتالیا را جزو پنج کشور سالم دنیا معرفی می‌کند.

همچنین در این گزارش ایران در رده شصت‌ونهم قرار داشته است که مقایسه رده ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد تغییر خاصی در زمینه مولفه‌های سلامت و کیفیت زندگی نداشته است.

با همه اینها و علیرغم وضعیت نامطلوب کشورمان در سطح جهانی، بر اساس آمار و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی ایران در این حوزه جایگاه خوبی را در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهای شرق دریای مدیترانه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا