عدم وجود برنامه ریزی هدفمند برای تعطیلات

حال اگر روزهای پنجشنبه و بین التعطیلی‌ها و تعطیلی‌های ناخواسته‌ای که ناشی از بارش برف و سرما و همچنین آلودگی هواست را هم محاسبه کنیم، می‌توانیم بگوییم در سال چیزی حدود ۱۳۰ روز تعطیلات داریم یعنی، یک سوم سال.

این در حالیست که بیشتر کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، تعطیلات سالانه را متعادل ساخته و از کشدارشدن تعطیلات در یک فصل جلوگیری کرده‌اند.

در حالی که پیش از این بسیاری از مسوولان و کارشناسان کشور نسبت به میزان تعطیلی های کشور انتقاد کرده و معتقد بودند که میزان تعطیلی‌ها در کشور ما زیاد است و این تعطیلات یعنی رکود تولید کارخانجات. بنابر نظر منتقدان، تعطیلات بیش از حد نه‌تنها فقط اقتصاد که مراکز و پژوهشگاه‌های علمی کشور را هم با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین باید بگویم نه تنها از این تعطیلات استفاده بهینه نمی شود بلکه، لطمه بزرگی هم به کشور خواهد زد.

به تازگی، نتایج یک آزمایش بزرگ در نیوزلند نشان داده که افزایش تعداد روزهای تعطیل هفته به ۳ روز، خروجی کار را کاهش نمی‌دهد و باعث کاهش استرس، افزایش مشارکت کارکنان و در آخر افزایش تعادل کار و زندگی میلیون‌ها نفر می‌شود.

با توجه به نتایج این تحقیقات در مقابل منتقدان عده ای نیز وجود دارند که معتقدند تعطیلات در کشور ما اصلا هم زیاد نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران آن قدر که گلایه و انتقاد می‌شود، روزهای تعطیلات زیاد نیست. در واقع در ایران روز پنجشنبه روز کاری است اما نیمه‌وقت. البته گروه زیادی از کارمندان هستند که در این روز تعطیل هستند اما پنجشنبه‌ها در ایران رسما تعطیل نیست و همین مساله باعث می‌شود ایران در مقایسه با نرم جهانی روزهای تعطیل در طول یک سال، روزهای تعطیل کمتری داشته باشد. این هفته هم بر اساس بررسی‌های رسانه‌ها مشخص شد، با توجه به تعطیلات سال ۱۳۹۷، ۵۱ روز تعطیلات آخر هفته و ۲۵ روز تعطیلات رسمی در ایران داریم. یعنی در کل ۷۶ روز که در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بسیار کم است.

بر اساس این گزارش، ایران در مقایسه با دیگر کشورها روزهای تعطیل کمتری دارد. اما نکته‌ای که درباره تعطیلات در ایران از سوی برنامه‌ریزان و متخصصان امور اجتماعی و اقتصادی مطرح می‌شود این است که تعطیلات در کشور به شکلی هدفمند وجود ندارد و بخش زیادی از این روزهای تعطیل بدون برنامه و در شرایطی رخ می‌دهد که روزهای بین التعطیلین را هم شامل می‌شود و برای روزها کشور در شرایط تعطیلی غیر رسمی قرار می‌گیرد. جاده‌ها بدون آمادگی‌های قبلی شلوغ می‌شود، وسایل حمل و نقل عمومی ظرفیت و آمادگی این تعطیلات را ندارند، خدمات رسمی به مردم در مراکز دولتی با چالش مواجه می‌شود و حتی در بسیاری از موارد مدارس و دانشگاه‌ها و برنامه‌های آنها را هم تحت شعاع قرار می‌دهد، چالشی که نشان می‌دهد در ایران تعطیلات زیاد نیست اما به صورت هدفمند برای آن برنامه ریزی نمی‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا