دومین دوقلوهای نیمه همسان جهان ۴ ساله شدند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،از نظر علم پزشکی دو نوع دوقلو همسان و غیرهمسان وجود دارد. اما اکنون محققان اعلام کرده اند در کوئینزلند استرالیا دوقلوی نادری به دنیا آمده اند که «نیمه-همسان» هستند.

این دومین نمونه دوقلوی نیمه همسان در جهان است و  همچنین نخستین باری است که این نوع دوقلو هنگام بارداری مادر و با استفاده از تست ژنتیک مشخص شده است.

دوقلوهای غیر همسان از دو اسپرم و دو تخمک متفاوت زاده می شوند. ولی دوقلوهای همسان یک تخمک تنها توسط یک اسپرم بارور و سپس به دو جنین تقسیم می شود.

در مواردی بسیار نادر، نوع دیگری از دوقلو نیز ​​وجود دارد که به عنوان دوقلوهای نیمه همسان (یا sesquizygotic) شناخته می شود. دوقلوهای نیمه همسان زمانی به وجود می آیند که یک تخمک توسط دو اسپرم همزمان بارور می شود، به این ترتیب تخمک مانند دوقلوهای همسان به دو قسمت تقسیم می شود اما هرکدام ازآنها اطلاعات ژنتیکی مختلفی از پدر را در خود دارند.

در نتیجه، فقط سه چهارم دی ان ای دوقلوهای نیمه همسان از سمت پدر یکسان است.اما دی ان ای آنها از سمت مادر ۱۰۰ درصد یکسان است. زیرا آنها از یک تخمک به وجود آمده اند، اما از آنجا که از دو اسپرم به وجود آمده اند دی ان ای آنها از سمت پدر متفاوت خواهد بود.

هرچند دوقلوهای همسان و ناهمسان در جهان بسیار متعدد هستند اما دوقلوهای نیمه همسان در جهان بسیار نادر هستند و نخستین نمونه  آن در ۲۰۰۷ میلادی در آمریکا مشاهده شد.

نیکلاس فیسک محقق ارشد این پژوهش می گوید: در سونو گرافی در هفته ششم بارداری وجود یک جفت و نحوه قرار گرفتن کیسه های آمنیوتیک نشان داد جنین ها دوقلوهای همسان هستند . اما سونوگرافی هفته چهاردهم نشان داد جنین ها یک دختر و یک پسر هستند بنابراین آنها همسان نبودند.

در همین راستا محققان روی نمونه ای از کیسه های آمنیوتیک هر جنین آزمایش های ژنتیک انجام دادند.آنها متوجه شدند هرچند هر دو جنین ۱۰۰ درصد دی ان ای مادر را دارند اما هر کدام فقط ۷۸درصد دی ان ای پدر را حمل می کنند. در نتیجه آنها دوقلوهای ناهمسان هستند . در کل این دوقلو ها۸۹ درصد همسان هستند.

به هر حال این دوقلوها اکنون ۴ ساله هستند و در سلامت کامل در کویینزلند استرالیا زندگی می کنند.

این تحقیق در نشریهnew england journal of medicine منتشر شده اند.