حضور دکتر ظریف حضور یک فرد نیست حضور یک گفتمان است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان عبارت "نترس از شب تاریک این‌ کویر غریب، مرنج از غم ایام این زمانه‌ی پست" خطاب به دکتر ظریف گفت:  آن‌هایی که از نزدیک می‌دانند خبر دارند دکتر ظریف چه رنج‌هایی کشیدند تا برجام به بار نشست و بعد از آن چه زخم‌ زبان‌ها شنیدند.

دکتر سعید نمکی در چهارمین‌همایش شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی‌ که در دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران برگزار شد گفت: شما را دعوت کردیم که بگوییم در کنار زخم‌زبان هم‌نوایان با نتانیاهو و آقای ترامپ و صهیونیست‌های کاخ سفید در بین خردمندان و دانشمندان این مملکت جایگاه بسیار والایی دارید. مردم ساکن این دخمه‌ی تنگ قدر این روزنه را می‌دانند. به هر حال مردم نور را می‌شناسند و ارزش این تفکر شما را می‌دانند.

وی افزود: من به دوستان در دولت عرض می‌کردم که حضور دکتر ظریف حضور یک فرد نیست حضور یک گفتمان است. این که مردم غصه می‌خورند از دوری ایشان به این دلیل است که تضعیف یک گفتمان سیاسی در عرصه بین‌المللی را که گفتمان پیوستن به جهان است حس می‌کنند. به همه‌ زحماتی که در عرصه دیپلماسی کشور کشیدید احترام می‌گذاریم. امیدوارم این پرچم را همواره برافراشته نگاه خواهید داشت.

توسعه یعنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی

نمکی در ادامه با اشاره به این که دستاوردهای سنگینی را در عرصه‌ بین‌المللی در زمینه آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی کشور داریم گفت: هیچ چیز ما با روزهای اول انقلاب قابل قیاس نیست‌. این دستاورد شما بزرگ‌زنان و بزرگ‌مردان است‌. جا دارد از کسانی که در این راه قدم برداشتند و از دنیا رفتند هم یاد کنم. دستاوردهای زیادی داریم و راه‌های نرفته‌ی بسیاری هم داریم که باز شدن گره‌های آن به دست توانمند شماست.

وی با اشاره به ۵ برنامه توسعه قبل از انقلاب و ۶ برنامه توسعه بعد از انقلاب گفت: من فکر می‌کنم زیباترین تعریف توسعه از میان تعاریفش این است که توسعه یعنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی. انسان توسعه‌یافته در ادبیات توسعه امروز ابزار توسعه نیست بلکه هدف غایی توسعه است؛ دستیابی به چنین چیزی از مسیر آموزش و پژوهش می‌گذرد. از تنگناهای کشور عبور نخواهیم کرد مگر پژوهشگران این کشور برای نظام ارائه خدمت گره گشایی کنند.

نمکی ادامه داد: در عرصه نظام سلامت گره‌های بسیاری داریم که باید با هم به آینده فکر کنیم و برای آن‌ها راهکار پیدا کنیم. ان‌شاالله در نشست‌های آینده به آن مفصل‌تر وارد خواهیم شد؛ اما پیوستن به مراکز تحقیقاتی بیرون از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استفاده از آن ظرفیت‌ها، استفاده از بخش خصوصی به عنوان اهرم توسعه ملی به خصوص در عرصه پژوهش مهم است. دکتر ملک‌زاده فرموند که سهم دولت از عرصه پژوهش کم است اما در هیچ کجای دنیا سهم دولت‌ها از تولید ناخالص ملی و منابع عمومی بیش از یک درصد نیست. آنچه که شما فراتر می‌بینید سرمایه‌ای است که بخش‌های خصوصی آورده‌اند و ما هنوز متاسفانه بخش خصوصی را خیلی وارد بازی نکرده ایم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان با اشاره به اهمیت پیوستن به مراکز تحقیقاتی بزرگ جهان و بخصوص استفاده از ظرفیت‌های دانشمندان هموطن خارج از کشور گفت: شاید بشود دیوارهای میان ما و جهان را در عرصه دیپلماسی با عرصه علم و تکنولوژی و فرهنگ و پژوهش از میان برداشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا