گامی برای ترویج حوزه علوم شناختی

بدان معنا که دانشمندان و محققان همواره به دنبال آن بوده و هستند که عامه مردم بتوانند از توانایی‌های مغزشان آگاهی پیدا کنند و به بهداشت و سلامت آن توجه بیشتری داشته باشند و با افزایش توانایی‌های مغز، با راه‌های پیشگیری از کاهش توان جسمی و ذهنی مغز نیز آشنا شوند. از این رو، در همه جوامع از دیر باز تا کنون سرمایه‌گذاری و حمایت‌هایی در حوزه دانش مغز و علوم شناختی با توجه به کارکردهای آن صورت می گرفته است. رفته رفته و با پیشرفت علم، امروزه در ایران و دیگر کشورها مطالعات پیرامون مغز انسان روز به روز بیشتر شده و دامنه علوم شناختی و تاثیرگذاری آن در جوامع، ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است.

مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می‌دهد جامعه درباره پیشرفت‌های انجام شده درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری‌ها، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و افسردگی، اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند.

پیرو اهمیت این موضوع، به تازگی در کشور نیز سازه ای علمی تحت عنوان «پردیس مغز من» به عنوان نخستین موزه مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی  در فضایی به مساحت ۴۵۰ متر مربع احداث شده که امروز(چهارشنبه) و همزمان با هفته آگاهی از مغز در باغ کتاب تهران افتتاح شد.

بر این اساس، «پردیس مغز من» عصر امروز در باغ کتاب تهران با حضور مسئولان کشوری و دانشگاهی افتتاح شد. این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و کمال خرازی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد افتتاح شد.

پیش از این، دکتر پژمان نوروزی، مجری طرح احداث و تجهیز پردیس مغز من در رابطه با این طرح گفته بود: این مرکز علمی پنج بخش ساختار مغز، مغزهای متفاوت، مغز سلولی، مغزهای آینده و بخش شناختی در نظر گرفته شده و ۱۹ ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب، شبیه‌سازی ام‌آرآی، بازی‌های شناختی، مغز شفاف، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه‌های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی برای افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان راه‌اندازی می‌شود.

گزارش ها حکایت از این موضوع دارد که برای ساخت این پردیس اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و شهرداری تهران تخصیص یافته است.

بر اساس این گزارش، احداث این پردیس گامی برای ترویج حوزه علوم شناختی است تا عموم مردم بیشتر در جریان توانمندی‌های ذهنی و مغز خود قرار گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا