ابتکار:میزان شوری آب خلیج فارس 1.5 برابر شده است

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه به مناسب هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران به آب شیرین کن ها به عنوان تهدیدی برای محیط زیست خلیج فارس اشاره کرد و افزود:البته راه حل مقابله با کم آبی راه اندازی آب شیرین کن نیست بلکه مقاوم سازی جامعه در مقابل کم آبی است.

وی ادامه داد:همانطور که اقتصاد ما مقاومتی است کشاورزی و نحوه مصرف آب هم باید مقاومتی باشد، اگر به آب به عنوان یک کالای باارزش مانند نفت نگاه شود قطعا نحوه مصرف تصحیح خواهد شد.

ابتکار گفت:برنامه استفاده از آب شیرین کن ها در دستور کار قرار دارد و اکنون نیز یک نمونه آب شیرین کن در چابهار و چند نمونه در اطراف خلیج فارس در حال فعالیت است اما استفاده از این روش نیز ضرر و هزینه خودش را به محیط زیست خلیج فارس وارد می کند.

وی افزود: اکنون آب خلیج فارس نسبت به 20 سال گذشته 1.5 برابر شورتر شده است بنابراین فعالیت آب شیرین کن ها موجب بالا رفتن شوری این پهنه آبی می شود.

ابتکار گفت:سازمان محیط زیست به طور اساسی مشکلی با آب شیرین کن ها ندارد اما منوط به اینکه ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.

*** آبگیری سد گتوند به صلاح نیست 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آبگیری سد با بیان اینکه آبگیری سد گتوند به صلاح نیست، گفت:در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارگروه تخصصی برای بررسی وضعیت این سد تشکیل شده است.

وی افزود: این کارگروه در حال بررسی دقیق ابعاد مختلف موضوع است اما اگر قرار باشد هر گونه دخل و تصرفی و تغییری در این سد ایجاد شود باید با تایید سازمان حفاظت محیط زیست باشد، در واقع هر گونه فعالیت در محدوده این سد منوط به داشتن ارزیابی زیست محیطی و تایید سازمان محیط زیست است.

ابتکار تاکید کرد: بر اساس قانون به صاحبان پروژه های بزرگ عمرانی تکلیف شده است که ارزیابی زیست محیطی داشته باشند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به تمام صاحبان پروژه های بزرگ عمرانی تاکید می کنم که فعالیت آنها بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی غیر قانونی است و تبعات ان بر عهده خودشان خواهد بود زیرا سازمان محیط زیست می تواند اجرای چنین پروژه ای را متوقف کند.

*** ناامنی در عراق علت اصلی توقف عملیات مقابله با گرد و غبار 

ابتکار افزود: دولت مصوبه ای در زمینه مقابله با گرد و غبار دارد که در آن وظیفه سازمان های مرتبط مشخص شده است، سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در برخی استان ها از جمله استان خوزستان اقداماتی را برای مقابله با گرد و غبار آغاز کرده است.

وی ادامه داد: دستورالعمل هایی در خصوص مالچ پاشی، شیوه های تثبیت خاک، تدوین برنامه های ملی و استانی گام های خوبی برداشته است، در سطح بین المللی هم اقدامات صورت گرفته که اکنون مساله اصلی متوقف شدن فعالیت ها در عراق، ناامنی و جنگ در منطقه است.

ابتکار تاکید کرد:شهرها باید در مقابل گرد و غبار مقاوم سازی شوند که این جزو مصوبات معاونت شهرسازی شهرداری ها است.

*** تولید روزانه 70 تا 80 تن پسماند بیمارستانی در تهران 

معاون رییس جمهوری درباره امحای پسماندهای ویژه و بیمارستانی در کشور گفت: پسماندهای بیمارستانی جزو خطرناک ترین پسماندها هستند که برای امحای اصولی آنها تفاهم نامه ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است.

وی افزود: بر این اساس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری شهرداری ها موظف به امحا و بی خطر سازی زباله های بیمارستانی شده اند و سازمان محیط زیست بر این روند نظارت دارد.

وی با بیان اینکه روزانه 70 تا 80 تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود گفت: امحای زباله های بیمارستانی بر عهده تولید کننده است ، ضوابط را سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می کند اما اجرا بر عهده تولید کننده و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

*** هیچ طرحی در آشوراده اجرا نشده است 

ابتکار درباره اجرای طرح گردشگری در آشوراده گفت: هنوز هیچ درخواستی برای اجرای این طرح در آشوراده به سازمان محیط زیست نیامده و هیچ تاییدی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: آشوراده یک سری ملاحظات حقوقی دارد و تا زمانی که مقدمات حقوقی آن برطرف نشود، هیچ اقدامی در منطقه انجام نمی شود.

معاون رییس جمهوری گفت: بخش بزرگی از میانکاله در دوره های قبل به تصرف ساخت و سازهای غیر قانونی درآمد، در 20 ماه گذشته با همکاری دادگستری استان مازندران هزاران هکتار از اراضی میانکاله آزاد و به مناطق حفاظت شده بازگشت.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های اکوتوریسمی مناطق طبیعی با توجه به درنظر گرفتن شرایط زیستی آن جزو سیاست های دولت است، دیگر امروزه تفکرات قدیمی برای حفاظت از مناطق طبیعی منسوخ شده است، اینکه هیچ فردی وارد مناطق حفاظت نشود و هیچ گونه فعالیتی انجام نشود دیگر جوابگو نیست بلکه دنیا به این سمت می رود که با همکاری اهالی مناطق حفاظت شده را حفاظت کنند.

*** قانون رفتار با حیوانات موذی تدوین می شود 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوولیت مستقیم برنامه ریزی برای سگ های ولگرد با شهرداری و دفتری در وزارت کشور است.

وی افزود: در حال تهیه ضوابطی در زمینه نوع رفتار با این نوع حیوانات هستیم که امیدواریم با تصویب آن کشور نیز دارای قانون نحوه برخورد با این گونه حیوانات شود زیرا کنون چنین قانونی در کشور وجود ندارد.

ابتکار گفت: پیشنهاد تدوین قانون حقوق حیوانات را با وزیر کشور مطرح و اکنون در سازمان محیط زیست در حال تهیه مقدمات و پیش نویس این قانون هستیم.

*** حمایت دولت در زمینه بازیافت پسماند 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همواره شاهد تولید پسماند در حجم بسیار زیاد در کشور هستیم به ویژه با آغاز فصل تابستان و شروع مسافرت ها، برخی پارک های میان راهی کشور مملو از زباله می شود.

وی افزود: دولت سیاست های حمایتی و تشویقی خوبی برای مدیریت پسماند در پیش گرفته است و بر این اساس افرادی که قصد بازیافت زباله را دارند مورد حمایت قرار می دهد اما عقب ماندگی ها به حدی زیاد است که نتیجه دادن به زمان زیادی نیاز دارد.

ابتکار تاکید کرد: شوراهای شهر مسوولیت نظارت بر شهرداری ها را دارند، از شوراهای شهر خواستیم تا ضوابط پسماند را برای شهرداری ها تصویب کند و بر این اساس چارچوبی هم برای آنها تعریف کردیم.

*** پردیسان واگذار نمی شود 

ابتکار اظهار کرد: مساله پارک پردیسان کاملا مشخص است و هیچ وقت واگذار نمی شود زیرا اکوپارکی است که دارای طرح جامع است و به مرور اجرا می شود.

وی درباره ابهامی که در زمینه واگذاری پارک پردیسان پیش آمده است توضیح داد: در دولت قبل فروش پارک پردیسان مصوب دولت شده بود، ما در شورای شهر مخالفت کردیم اما مراحل فروش با سرعت پیش می رفت حتی دیوار کشی اطراف پارک نیز انجام شده بود.

ابتکار ادامه داد: برای اینکه پارک به دست سازندگان ساختمانی نیفتد و ساخت و ساز در آن انجام نشود پیشنهاد دادیم حالا که قرار است پارک فروخته شود حداقل شهرداری آنرا بخرد تا پارک و فضای سبز باقی بماند اما اکنون که مصوبه فروش پارک ملغی شده است دیگر نیازی به مصوبه شورای شهر نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا