پیشرفت حقیقی جامعه منوط به انجسام میان دو ضلع دولت و شهروندان است

 دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی همزمان با آغاز به کار چهارمین دوره همایش "حقوق شهروندی" که امروز در آذربایجان غربی‏‬ برگزار می‌شود، پیامی ارسال کرده و در قالب آن آورده است:

«بسمه تعالی

وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً

اسراء ۷۰

و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را بر مرکب‌های دریایی و زمینی سوار کردیم و از هر غذای پاکیزه به آنها روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم و چه برتری دادنی.

شهروندان به عنوان اعضا و صاحبان اصلی یک جامعه در قبال آن دارای حقوق و تکالیفی‌اند. در وهله نخست شناخت این حقوق و تکالیف از سوی شهروندان، نقش مهمّی در سنجش وضعیت شهروندی یک جامعه دارد. حقوق شهروندی مجموعه حقوقی است که افراد به اعتبار شهروندی خود از آن برخوردارند و بر موقعیت آنان در جامعه صحه می‌گذارد. طبعاً این مهم ضمن ایجاب و تعریف یک وضعیت، از این منظر که نیاز به حمایت، حفاظت و اعمال دارد، نقش و جایگاه حوزه سیاست را در این امر برجسته می‌سازد. طبعاً طرح این مهم به لحاظ تاریخی نقطه عطفی در نوع رابطه حاکمان و مردم ایجاد کرده است که وضعیت امروز ما گویای آن است.

کارآمدی و پیشرفت بدون در نظر گرفتن و اعمال حق شهروندی ممکن نیست در واقع، پیشرفت حقیقی جامعه منوط به وجود رابطه‌ای منطقی و منسجم میان این دو ضلع مهم یعنی دولت و شهروندان است. از یک سو شهروندان باید با شناخت دایره حقوق و تکالیف خود در جهت حرکت و ارتقای جامعه ایفای نقش نمایند و از سوی دیگر دولت‌ها با فرض این مهم مکلف‌اند ضمن تعهد به تکریم این حق و جایگاه شهروندی، بپذیرند که بدون حمایت و مشارکت عامه مردم نمی‌توانند از عهده وظایف خود برآیند و اگر هم توفیق یابند پایداری آن در معرض تهدید خواهد بود.

فهم انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی (ره) و اندیشه‌های مقام معظم رهبری، بدون در نظر گرفتن این مهم ناقص خواهد بود. به عبارتی از جمله اهداف انقلاب اسلامی صحه گذاشتن بر حق مردم به عنوان ولی‌نعمتان بوده است که این حق و ابعاد مختلف آن توسط رژیم‌های نامشروع و استبدادی نادیده گرفته می‌شد. اینک در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و شروع گام دوم آن، باید در جهت شناخت ضعف‌ها و کاستی‌ها و البته در جهت تحکیم نقاط قوت و پاسداشت فرصت‌ها در زمینه تحقق حقوق شهروندی گام برداریم.

در پایان، از همکاران واحد جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران که با نگاه علمی، دغدغه جهادی و با تجربه سه دوره گذشته، چهارمین همایش حقوق شهروندی را با مشارکت اصحاب علم و دانش و با همکاری نهادهای مرتبط اجرا کرده‌اند تشکر و قدردانی کرده و توفیق روزافزون آنان را در تحقق اهداف خود که همانا تبیین و ترویج این مهم می‌باشد مسألت نمایم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا