پیوند «هاپلو» موفقیت آمیز بود

به گزارش سیناپرس ، دکتر مهرداد پاینده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: روز دوشنبه ششم اسفند ماه جاری برای اولین بار پیوند هاپلو برای خانمی 47 ساله با سرطان خون حاد (AML) با موفقیت در بخش پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) انجام شد.

وی گفت: در پیوند هاپلو سیستم ایمنی دهنده و گیرنده علیه همدیگر وارد واکنش قوی ایمنی می شوند و این اتفاق عوارض پیچیده و سنگینی ایجاد می کند و بدین علت انجام این نوع پیوند کاری بسیار دشوار می باشد که خوشبختانه برای اولین بار در بیمارستان امام رضا (ع) انجام شد.
او توضیح داد: پیوند مغز استخوان در حقیقت جایگزین کردن مغز استخوان سالم با یک مغز استخوان ناسالم است.
پاینده ادامه داد: اگر مغز استخوان به خوبی نتواند سلول های خونی را برای بدن فراهم کند باید با یک مغز استخوان سالم جایگزین شود، به این عمل پیوند مغز استخوان می گویند.
او گفت: پیوند مغز استخوان برای درمان بسیاری از بیماری ها که مغز استخوان فرد را درگیر می کند مانند تالاسمی و سرطانها استفاده می شود.
به گفته دکتر پاینده، در بخش پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام رضا به عنوان تنها مرکز پیوند مغز استخوان غرب کشور تاکنون بیش از 100 پیوند مغز استخوان انجام شده است.
بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا به عنوان تنها مرکز پیوند مغز استخوان در غرب کشور و پنجمین مرکز در کشور در سال 93 با ظرفیت 6 تخت راه اندازی شده و هم اکنون با هشت تخت ماهیانه سه تا پنج بیمار را تحت عمل جراحی پیوند مغز استخوان قرار می دهد.
مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در 15 بهمن 1384 به طور رسمی به بهره برداری رسید.
این مجتمع بیمارستانی کار خود را با 515 تخت شروع کرد و اکنون با وجود 714 تخت مصوب، دارای 840 تخت فعال می باشد.
اکنون 2 هزار و 680 تخت بیمارستانی در قالب 18 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، 2 بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و 2 بیمارستان تامین اجتماعی در استان فعال است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا