لازم است عزمی ملی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد شود

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و معاون و مدیران محترم ستادی حوزه آموزش وزارت بهداشت که به منظور بررسی راهکارهای تحقق چشم اندازهای بیانیه «گام دوم» مقام معظم رهبری در حوزه علوم پزشکی  در روز سه شنبه 7 اسفند 1397 برگزار شد با اشاره به این بیانیه گفت: اجرای مفاد این بیانیه وظیفه تمامی ایرانیان است. این بیانیه در واقع یک بیانیه راهبردی است که مشی تمامی حوزه های کشور را برای ادامه راه انقلاب اسلامی ایران روشن کرده است.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خواسته اند که در اجرای این بیانیه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه این بیانیه تمام حوزه های کشور را در بر می گیرد و موضوعی فرادستگاهی است که هم بخش دولتی و هم خصوصی را شامل می شود، اظهار داشت: برخی از گزاره های بیانیه مستقیم مرتبط با حوزه آموزش است. با متدولوژی گزاره های مرتبط با آموزش استخراج شده است. 107 گزاره استخراج شده که 44 گزاره الزام آور در بین آن وجود دارد و 14 گزاره مستقیم به حوزه دانش و فناوری بر می گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اتکا به توانایی داخلی، تبدیل علم و فناوری به موتور پیشران کشور، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، پیشرفت در علم و … را به عنوان برخی از این گزاره ها ذکر کرد و گفت: معاونین آموزشی دانشگاهها به عنوان عضو هیات رئیسه دانشگاه می توانند در اجرایی سازی این بیانیه در تمامی ارکان سلامت مشارکت کنند.

وی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواست ساز و کارهایی برای اجرای این بیانیه در حوزه آموزش مهیا کنند و اشاره کرد: بحث های زیادی در تحول و نوآوری در آموزش می تواند با این بیانیه تطابق داشته باشد به عنوان مثال برنامه حرکت به سمت مرجعیت علمی و دانشگاههای نسل سوم از بندهایی هستند که در بیانیه مستتر است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از دیگر بندهای استخراج شده مرتبط با آموزش در بیانیه مقام معظم رهبری عبور از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشته ها، در پیش گرفتن راه توسعه دانش، دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را ذکر کرد و اذعان داشت: بحث دانش بنیان شدن اقتصاد در حوزه سلامت از طریق دستیابی به دانشگاههای نسل سوم پیگیری می شود.

دکتر لاریجانی نیل به مرجعیت علمی، علم نافع و در خدمت نیاز جامعه و جهاد علمی را سه گزاره مهم در این بیانیه ذکر کرد و اظهار داشت: باید توجه کنیم که اجرایی سازی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بسیار مهم است و با اجرای بسته مرجعیت علمی و حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم می توانیم تا حد زیادی به این سه گزاره مهم دست یابیم.

وی تاکید کرد: در دانشگاهها به عنوان یک نهاد علمی باید حرکتی ساختارمند در راستای اجرای این بیانیه صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون تلاش های خوبی برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته، گفت: لازم است دانشگاهها با کمک محورهای این بیانیه گام های جدی تری در راستای کسب مرجعیت علمی، حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم بردارند.

وی از توجه به اخلاق در این بیانیه سخن گفت و افزود: توجه به اخلاق پزشکی در دانشگاهها و پاسخگویی به نیازهای کشور برای دسترسی به خدمات در سطح جامعه نیز از محورهای مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به تاکید مقام معظم رهبری بر به کارگیری دانشجویان، جوانان و فرهیختگان کشور در مسیر رشد علمی اشاره کرد و گفت: ارتقای کاربردی دانشگاهها از مسیر ارتباط با صنعت می گذرد و دانشگاهها با عمل به مسئولیت های اجتماعی خود و همچنین گسترش تعاملات بین المللی می توانند گام های خوبی در این زمینه بردارند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر لزوم حرکت فعال دانشگاهها برای اجرایی سازی بیانیه مقام معظم رهبری گفت: باید تیم هایی برای این کار در دانشگاهها فعال شوند و بسته های تحول و نوآوری در آموزش به عنوان نقشه حرکت دانشگاهها با این بیانیه منطبق شود.

به گزارش وبدا، وی در پایان با بیان اینکه مفاهیم این بیانیه نشان دهنده دیدگاه و توجه خاص مقام معظم رهبری به حوزه علم و دانش است گفت: از تمام دانشگاهیان انتظار می رود در مسیر عملیاتی سازی این بیانیه فعال شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا