حذف واسطه ها چقدر برایمان ارزش دارد؟

فناوری بلاک چین از طریق ایجاد امکان توزیع اطلاعات دیجیتال بدون کپی کردن آن، ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرد. در ابتدا برای پول دیجیتال بیت کوین طراحی شد، اما در حال حاضر جامعه فناوری در حال پیدا کردن دیگر کاربردهای بالقوه برای این فناوری است.

بلاک چین یک دفترکل دیجیتالی غیرقابل تخریب از معاملات اقتصادی است که می‌تواند نه تنها برای ضبط معاملات مالی بلکه تقریبا برای ثبت هر دارایی ارزش‌مندی استفاده شود. این فناوری مانند هر فناوری دیگری که دنیا را متحول کرده است فرصت هایی را پیش روی انسان می گذارد و از طرفی محدودیت هایی نیز دارد در این مطلب سعی کردیم اشاره ای به محدودیت های این فناوری داشته باشیم.

رضا قربانی کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ارتباطات ایران در رابطه با محدودیت های این فناوری گفت: در مواجه با یک فناوری طبیعتا وقتی به فرصت ها توجه می کنیم کمتر متوجه تهدیدها یا حتی محدودیت هایی که یک فناوری برایمان ایجاد می کند، می شویم.

وی ادامه داد: کاربرد فناوری بلاکچین به صورت خاص در حوزه حذف واسطه ها کاربرد دارد، به این معنا که وقتی از بلاکچین صحبت می کنیم باید متوجه باشیم که این فناوری واسطه ها را حذف و خودش را جانشین واسطه ها می کند.

قربانی با بیان اینکه معروفترین مثال در این حوزه بیت کوین است که جایگزین پول های مرسوم و نهادهای مرتبط با آن نیز جایگزین بانک ها می شوند، عنوان کرد: درست است که با این فناوری این فرصت خلق می شود و می توانیم واسطه ها را حذف و آن را با بلاکچین جایگزین کنیم اما موضوع حائز اهمیت این است که وقتی از بلاکچین صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشیم که داریم از یک تکنولوژی گران، کند و با اجرای پایین صحبت می کنیم.

وی اظهار کرد: کاری که در یک سیستم متمرکز با یک مقدار انرژی انجام می شود در فضای بلاکچین با انرژی خیلی بیشتری انجام می گیرد. بنابراین باید متوجه این نکته باشیم که اگر سمت بلاکچین می رویم به این دلیل است که حذف واسطه انقدر برایمان ارزش دارد که حاضریم این معضلات را تحمل کنیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

قربانی تاکید کرد: درست است که در این فناوری شفافیت وجود دارد اما ساز و کارهای قانونی که در نهادهای دیگر وجود دارد فعلا در این فضا شکل نگرفته و همین موضوع باعث ایجاد محدودیت هایی برای کاربران آن می شود.

بر اساس این گزارش، در هر حال این فناوری نوین مزایایی دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است. هر چیزی که روی آن اتفاق می‌افتد، حاصل از عملکرد شبکه به عنوان یک کل است. از این ویژگی بسیار استفاده می‌شود. با ایجاد یک روش جدید برای بررسی معاملات، برخی جنبه‌های تجارت سنتی ضرورت خود را از دست خواهند داد. برای مثال، معاملات بورس سهام می‌توانند به طور همزمان در بلاک چین قرار گیرند، یا می‌توان انواع حسابرسی‌ها مانند ثبت زمین را کاملا عمومی‌ کرد.

ضمن آنکه مهمترین کاربرد این فناوری در حوزه بیت کوین است. بیت کوین یک شبکه‌ جهانی کامپیوتری است که از فناوری بلاک چین برای مدیریت پایگاه داده‌هایی که معاملات بیت کوین را ثبت می‌کند، استفاده می‌کند. بیت‌کوین توسط شبکه اش اداره می‌شود و نه یک مقام مرکزی. این به این معنی است که شبکه به صورت peer-to-peer عمل می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا