اصلاح الگوی استفاده از آب و انرژی در کشور

به گزارش خبرنگار سیناپرس، نشست خبری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با خبرنگاران و اصحاب رسانه، پیش از ظهر امروز در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که هم زمان با اولین روز گرامیداشت هفته محیط زیست برپا شده بود، دکتر معصومه ابتکار با بیان اینکه همه محاسبات و مطالعات نشان می دهد کره زمین بیمار است، گفت: اگر یکسال از منابع زمین بهره برداری کنیم، زمین به یکسال و نیم زمان نیاز دارد تا خود را احیا کند. بنابراین بیش از 1.5 برابر ظرفیت زیستی جهان از منابع زمین استفاده می شود که این ضریب در کشور ما بین 3 تا 3.5 است.

اصلاح الگوی استفاده از آب و انرژی در کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، الگوی استفاده از آب و انرژی در کشور را نادرست توصیف کرد و خواهان اصلاحات اساسی در این زمینه شد.

وی با اشاره به در پیش بودن دو رویداد بین‌المللی محیط زیستی، اظهار کرد: تدوین سیاست‌ های توسعه پایدار که جایگزین اهداف توسعه هزاره می‌شود، یکی از این دو رویداد است. 17 بند مربوط به آن در سطح بین‌المللی تقریبا نهایی شده است و شهریورماه سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل قطعی می‌شود که این کار خوشبختانه همزمان با تدوین برنامه ششم توسعه است. امیدواریم ملاحظات زیست محیطی و توسعه پایدار بخش مهمی از برنامه ششم توسعه باشد.

این عضو دولت تدبیر و امید، رویداد بین‌المللی دوم را توافقات جدید تغییرات آب و هوایی ذکر و اظهار کرد: گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی مساله بسیار مهمی است که اصلا مهار نشده است. گرمایش زمین پدیده بسیار نگران کننده‌ای برای جامعه‌جهانی است.

ابتکار میزان تولید گازهای گلخانه در جهان و ایران را زیاد دانست و خاطرنشان کرد: با هر درجه افزایش دما، میزان مصرف آب 6 درصد افزایش و میزان GDP کشور 3 درصد کاهش می یابد.

نگرش دولت به بحث محیط زیست تغییر کرده است

معاون رییس جمهوری با ابراز رضایت از تغییر نگرش جدی نسبت به بحث محیط زیست در ارکان دولت یازدهم، به طرح موضوع گرد و غبار در اجلاس بانکوک اشاره کرد و گفت: در اجلاس بانکوک پیشنهاد کردیم که موضوع گرد و غبار به عنوان یک معضل جهانی مطرح شود که این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، روشن کردن آتش در تابستان در فضای باز جنگل ها و مراتع را ممنوع اعلام کرد و از برنامه ریزی برای انجام دو مانور اطفای حریق خبر داد و خواستار هماهنگی دستگاه های مربوطه در این زمینه شد.

ابتکار با تاکید بر عدم صدور هیچ پروانه ای برای صید و شکار چهارپا، متذکر شد: تاکنون هیچ پروانه صید و شکار چهارپا چه برای خارجی‌ها و چه افراد داخلی صادر نشده است. سیاست سال جاری را هنوز اعلام نکردیم اما سال گذشته سیاست ما ممنوعیت هرگونه پروانه شکار چهار پا بود به جز حیواناتی که آسیب‌رسان هستند. به عنوان مثال گراز در برخی مناطق به دام‌ها و کشاورزان آسیب می‌زند و جمعیت آنها زیاد است که برای شکار گراز در این مناطق پروانه صادر می‌کنیم. اما در مورد صید پرندگان موضوع متفاوت است. در بعضی نواحی که جمعیت پرندگان اجازه می دهد و جنبه معیشتی هم دارد، مشروط به همکاری و کمک جوامع محلی مجوزهایی صادر می شود.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در ایران تعداد معدودی آب شیرین کن در حاشیه خلیج فارس وجود دارد، تصریح کرد: واقعیت این است که آب شیرین کن ها هزینه خاص خود را برای محیط زیست دارند. الان شوری خلیج فارس نسبت به 20 سال گذشته 1.5 برابر شده است. البته ما پس از انجام ارزیابی زیست محیطی، مخالفتی با بحث شیرین سازی آب دریا نداریم اما در بلندمدت و به صورت گسترده موافق این کار نیستیم.

آبگیری سد گتوند به صلاح نیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه برنامه دولت برای سد گتوند با توجه به پیامدهای زیست محیطی این سد چیست؟ گفت: کارگروه ویژه ای در دولت با مسوولیت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده که مشغول بررسی این موضوع است. از نظر ما آبگیری این سد به صلاح نیست البته هرگونه دخل و تصرف در آن باید به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اهمیت ارزیابی زیست محیطی پروژه های بزرگ عمرانی، از همه مدیران طرح های بزرگ خواست بدون انجام مطالعات زیست محیطی و تایید سازمان محیط زیست، از اجرای پروژه ها خودداری کنند وگرنه باید نسبت به عواقب اقدام غیرقانونی خود پاسخگو باشند.

گرد و غبار علت اصلی ناسالم بودن هوای تهران

ابتکار درباره روزهای پاک سال گذشته و سال جاری اظهار کرد: سال گذشته از نظر وضعیت هوا نسبت به سال قبل از آن وضعیت بهتری داشتیم و موقعیت هشدار و اضطرار نداشتیم. براساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست، در 44 روز و براساس آمار شهرداری تهران 50 روز هوا سالم و پاک بود. تاکنون نیز در سال جاری 12 روز پاک در تهران و حداکثر 12 روز ناسالم در پایتخت داشته‌ایم. گرد و غبار علت ناسالمی هوای تهران بوده و نه خودرو و سوخت. البته این صحبت به این معنی نیست که مشکل آلودگی خودرو و سوخت حل شده است. ما همچنان از خطوط تولید خودرو، تولید بنزین بازرسی می‌کنیم و در جهت کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور برنامه‌هایی داریم و از توسعه حمل و نقل عمومی در این شهرها حمایت می‌کنیم.  

معاون رییس جمهوری وظیفه مدیریت پسماندهای بیمارستانی را بر عهده تولیدکنندگان آن دانست و از همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران در این ارتباط خبر داد.

ابتکار با بیان اینکه زباله‌سوزهای مجهز به فناوری‌های نوین می‌توانند در این زمینه کمک کنند، خاطرنشان کرد: لازم است در تمام کلانشهرها ضوابط مدیریت علمی، در حوزه پسماند بیمارستانی اعمال شود.

  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا