دومین کنگره بین المللی جندی شاپور آغاز شد

 دبیر این کنگره روز سه شنبه در آغاز این کنگره گفت: بار دیگر میزبان دانشمندان تمدن های جهان هستیم که برای جشن ثبت این دانشگاه به عنوان کهن ترین دانشگاه جهان گردهم آمده اند.

محمد رضا عصاری افزود: بیشتر بستر این دانشگاه کهن در خاک است ولی ریشه آن در حال جنبش و زایش است و این کنگره با کوشش هفت سال تلاش همه بخش های دانشگاه جندی شاپور، کمیته فرهنگ و تمدن، کمیسیون ملی یونسکو، وزارت علوم و تحقیقات برگزار شده است.
وی با اشاره به پرده برداری بخشی از این گنجینه در کاوش های علمی و فنی انجام شده بیان کرد: مرمت و احیای آرامگاه یعقوب لیث و پخش مستندهای مختلف در این خصوص، گسترش فرهنگ بوم گردی با اشتغالزایی در اسلام آباد و راه اندازی پایگاه جندی شاپور از دستاوردهای نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور است.
وی ثبت جهانی رویداد 1750 ساله تاسیس کهن ترین دانشگاه جهان در سازمان جهانی یونسکو در نوامبر 2017 را از دیگر دستاوردهای این کنگره خواند و گفت: مرکز پژوهش جندی شاپور نیز راه اندازی شده است.
رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: امروز نیز دومین کنگره برگزار شده که حاصل تلاش تمام مسئولان کشوری و استانی است.
به گزارش ایرنا فرانسیس ریشار ایران شناس فرانسوی از مرکز تحقیقات ملی فرانسه و موزه لوور، رشدی راشد دانشمند مسلمان تاریخ علم و فلسفه از فرانسه، آموس برتولاچی ایران شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیزا از ایتالیا، پائولو دلائینی باستان شناس و جندی شاپور شناس از ایتالیا، برنو جنیتو باستان شناس و ایران شناس و عضو هیات علمی شرق شناسی ناپل از ایتالیا، وارتان واسکانیان تاریخدان و شرق شناس و عضو هیات علمی دانشگاه ایروان از ارمنستان و ماریا دوتسنکو رییس اداره اطلاعات سازمان ملل در ایران از جمله میهمانان ویژه این کنگره هستند.
سید زوار رحمان از هندوستان، بوته رایزن علمی سفارت فرانسه نیز در این کنگره حضور دارند.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی اکبر ولایتی رییس شورای سیاستگذاری، سیدضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در آیین گشایش این کنگره حضور دارند.
نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول نیز اسفند 95 برگزار شد. دومین کنگره بین المللی جندی شاپور از روز سه شنبه هفتم اسفند به مدت 2 روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده است.
دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یکهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد. طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است.نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا