ادامه حیات شهر در تعاون و همبستگی با محیط زیست

بر این اساس، اکثر شهرها در حال به کارگیری یک استراتژی سازگار با طبیعت هستند. آنها همچنین در حال رقابت هستند که قبل از رویارویی با تغییرات شدید آب و هوایی، آماده شوند. اکوسیستم های سالم به طور طبیعی آب و هوا را تنظیم می کنند و آسیب پذیری ما را در برابر اثرات مخرب ناشی از تغییرات آب و هوا کاهش می دهند، در نتیجه تشدید ارتباط با طبیعت، انعطاف پذیری شهرهای ما را تقویت خواهد کرد.

بر این اساس، در اثر تغییرات زیست محیطی که ناشی از فعالیت های انسانی است و تا دانجا ادامه پیدا کرده است که دامنه آن تاحد تغییر ترکیب هوا گسترش یافته، شهرها نیز قربانی این رویداد شده اند. انسان دائما در حال ایجاد تغییر در محیط زیست خود است، چه محیط زیست طبیعی و چه انسان ساخت. لیکن امروز محیط زیست شهری خود موجب ایجاد تغییرات اساسی در کل اکوسیستم جهانی شده که شناخت آثار آن تنها در این اواخر برای ما ممکن شده است. برای درک نقش زیست محیطی شهرها آثار زیان بار آن و اقداماتی که می توان برای کاهش این آثار به کار گرفت لازم است در درجه اول شهر را به عنوان جزئی از کل محیط زیست در نظر گرفت. در این راستا ایجاد شهرهای نمونه محیط زیستی مدتی است که به دغدغه دولت ها تبدیل شده است.

بر این اساس، دولت ها در تلاشند تا شهرها را با درایت و هوشیاری بیشتری طراحی و اداره کنند. این بدان معنی است که شهر در تعاون و همبستگی با محیط زیست ادامه حیات دهد و نه به قیمت آن. اهمیت این امر باعکس العمل هایی که کره زمین نسبت به فشارهایی که انسان عمدتا نا آگاهانه وغیر مسئولانه بر آن وارد کرده است روز به روز بیشتر آشکار می شود.

پیرامون این موضوع به تازگی اخباری منشر شده مبنی بر در نظر گرفتن قم به عنوان شهر نمونه محیط زیستی ایران. اخبار حکایت از آن دارد که در جلسه‌ای که با حضورعیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار قم، نمایندگان مدیریت عالی حوزه‌های علمیه کشو و شورای شهر قم در سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شده مدیران و مسئولان شهر قم خواستار حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور از طرح احداث ساختمان‌های سازگار با محیط زیست در شهر قم شدند.

در ادامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت محیط زیست کشور، از این طرح نوآورانه که باهمراهی تمامی مدیران ارگان‌ها و نهاد‌های مربوطه در شهر مقدس قم درحال عملیاتی شدن است، استقبال کرده اند.

بر اساس اخبار و گزارش ها، وجود پتانسیل فراوان در استان قم از جمله همراهی مدیریت پیشرو با طرح‌های محیط زیستی و خصوصا حضور و همراهی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و پشتوانه عظیم معنوی آن به عنوان مرکز شیعیان جهان که توان فرهنگ سازی گسترده و قوی دارد، دلیل انتخاب شدن این شهر به عنوان شهر نمونه محیط زیستی کشور است.

شهرهای نمونه محیط زیستی در جهان

کیپ

شهر کیپ در آفریقای جنوبی به عنوان یک شهر ساحلی در برابر اثرات ناشی از تغییرات اقلیم مانند هوای نامعتدل و افزایش سطح دریا بسیار آسیب پذیر است.  این شهر با هدف مبارزه با این عامل (تغییرات اقلیم) و همچنین کاهش اثر کربن، برنامه عملیاتی تغییرات اقلیم و انرژی را توسعه داد که بر استفاده از انرژی تجدیدپذیر و حفاظت از فضای سبز تاکید می کند.

سنگاپور

آب شیرین هم برای سلامتی و هم برای نگهداری از یک اکوسیستم سالم طبیعی ضروری است. این عنصر در شهرهایی مثل سنگاپور که دسترسی به آن وجود ندارد، می تواند مشکل ساز باشد. برای غلبه بر این مشکل، شهر یک استراتژی تصفیه آب را که آب NE نامیده می شود، توسعه داد. استراتژی ها و سیاستهای جدید شهر سنگاپور که به سمت بهبود محیط طبیعی سوق دارد، بخشی از عللی است که آن را سبزترین شهر آسیا می کند.

هنگ کنگ

هنگ کنگ در چین به عنوان مرکزی برای تجارت، اقتصاد و فضای سبز محسوب می شود. در سیاستها و برنامه های آینده شهر هنگ کنگ، حفاظت از طبیعت یک محور است. این موضوع همچنان که به مدیریت و نگهداری از طبیعت کمک می کند، مردم را از ادامه دار بودن دسترسی جامعه به آن نیز مطمئن می سازد.

سیدنی

شهر سیدنی در استرالیا چشم اندازی را با عنوان «سیدنی پایدار در سال ۲۰۳۰» ایجاد کرده است. برنامه های سیدنی مبنی بر سبزکردن شهر و اکولوژِی شهری، دو بخش قدرتمند از طرح کلی است و در ایجاد یک رابطه قوی با طبیعت بسیار مصمم است. در این دیدگاه قرار است درختان بیشتری در سراسر شهر کاشته شود و نهایتاً آنها به عنوان یک سایبان برای شهر رشد کنند، این موضوع می تواند دمای شهر را تا ۲ درجه سلسیوس خنک تر کرده و همچنین به سلامتی جامعه در میان یک هوای تمیزتر کمک کند.

استکهلم

استکهلم در سوئد اولین شهری بود که کمیسیون اروپایی آن را در سال ۲۰۱۰ پایتخت سبز اروپا نامید و به عنوان الگویی برای شهرهای پایدار عمل می کند. شهر استکهلم با کسب رتبه اول در  دسته بندی ساختمانها و حمل و نقل در «فهرست شهر سبز اروپا» در سال ۲۰۱۲، به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط اتومبیل که برای محیط زیست مضر هستند، مالیات بیشتری را برای وسایل حمل و نقلی که درون شهر رانندگی می کنند، اختصاص داد. این راهکار بسیار موثر دودهای اتومبیل را کاهش داد و سبک زندگی فعال را از طریق دوچرخه سواری و پیاده روی افزایش داد. این شهر متعهد به بهره وری از انرژی و محیط زیست و جامعه ای سالم شد.

کپنهاگ

کمیسیون اروپا این شهر دانمارک را پایتخت سبز اروپا نامگذاری کرده است. هدف طرحهای بلند مدت محیط زیستی شهر کپنهاگ این است که بتواند تا سال ۲۰۲۵ کربن را در این شهر خنثی سازد.

اسلو

اسلو در نروژ به عنوان یکی دیگر از شهرهای اروپایی با اهداف بلندمرتبه پایداری قصد داشته که بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۳۰ انتشارات دی اکسید کربن را تا ۵۰% و گاز گلخانه ای را تا ۹۵% کاهش دهد. رتبه اول شهر اسلو هم در دسته بندی انتشارات دی اکسید کربن و هم در دسته بندی انرژی در «فهرست شهر سبز اروپا» در سال ۲۰۱۲، عمدتاً به دلیل استفاده آنها از منابع انرژی متناوب و تجدیدشدنی و سیاستهای صرفه جویی در انرژی است.

سان فرانسیسکو

با آغاز تاسیس باشگاه سیرا، سان فرانسیسکو سالها پناهگاهی زیست محیطی شده است و همچنین بین تمام شهرهای شمال آمریکا در سال ۲۰۱۲ در صدر جدول قرار گرفته است. سان فرانسیسکو به خاطر یک فعالیت زیست محیطی که تاکیدش بر بازیافت و سیاست «زباله صفر» بود، به طور گسترده معروف شد. ساکنان این شهر باید مواد بازیافتی، مخلوط و سطل زباله را جدا کنند. این سیاست موثر بود چرا که آنها ۷۲% از زباله هایشان را در سال ۲۰۰۹ بازیافت کردند. این کار با کاهش دفن زباله، مصرف انرژی و آلودگی هوا از طریق بازیافت، عناصر سمی وارد شده به طبیعت را کاهش می دهد.

ونکوور

ونکوور کانادا، زادگاه صلح سبز در دهه ۱۹۷۰، میراث زیست محیطی خود را نگه داشته است و رتبه دوم را در فهرست شهر سبز کانادا و آمریکا در سال ۲۰۱۲ کسب کرد. اهداف شهر ونکوور این است که با اقدام طرح سبزترین شهر ونکوور را به رهبر جهانی در پایداری شهری تبدیل کند. اصلی ترین اهداف فراگیر طرح عبارتند از کربن صفر، زباله صفر و اکوسیستم های سالم. هر ناحیه شامل مجموعه ای از اهداف برای سال ۲۰۲۰ است، تا از اینکه زندگی هر فرد با پیاده روی ۵ دقیقه ای در پیاده رو یک پارک، گذرگاه سبز یا دیگر فضاهای سبز می گذرد، اطمینان حاصل کنند.

بوگوتا

مسئولان شهر بوگوتای کلمبیا در پنجمین کنگره جهانی UCLG در این شهر، چارچوب سیاست فضای عمومی را مطرح کردند که شامل اهمیت محیط طبیعی و بخش توسعه پایدار در فضای سبز و الزام آن در نگهداری یک شهر پایدار و انعطاف پذیر است. استفاده و ایجاد فضای سبز عمومی به عنوان یک استراتژی مهم در انطباق با تغییرات اقلیمی و بهبود سلامت عمومی شناخته شده بود.

با توجه به ویژگی های این شهرهای محیط زیستی باید منتظر ماند و دید که مسوولان قم برای تبدیل این شهر به یک شهر نمونه محیط زیستی چه ساز و کارها و برنامه هایی در نظر گرفته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا