نگاه هفته به مجلات علمی جهان

مجله آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences): در بین مقالات علمی هفته گذشته مجله آکادمی ملی علوم می‌توان مقاله‌ای که به موضوع استفاده یک دستگاه کاغذ سبک اریگامی برای مقابله با بیماری مالاریا پرداخت. این روش بسیار ساده و ارزان است و می‌تواند بیماری را دقیق و سریع در بخش‌های دورافتاده و درحال‌توسعه جهان تشخیص دهد. پژوهشگران و محققان دانشگاه گلاسکو انگلستان و دانشگاه شانگهای جیائو تونگ چین این روش را ابداع کردند تا مراحل تشخیص بیماری مالاریا را که نیازمند آزمایش‌های گسترده بوده و در مکان‌های دورافتاده و مناطق درحال‌توسعه امکان‌پذیر نیست را ساده و سریع انجام دهند.

در این روش یک نمونه خون از انگشت بیمار گرفته‌شده و روی موم قرار داده می‌شود. سپس کاغذ نمونه خون را به یک مجرای باریک هدایت می‌کند و سپس نمونه وارد سه بخش کوچک برای آزمایش دی.ان.ای و پیدا کردن پلاسمودیوم فالسیپاروم، گونه‌های انگل مالاریا می‌شود. جواب این آزمایش کمتر از 50 دقیقه آماده می‌شود. بر اساس گزارش پروفسور جاناتان کوپر (Jonathan Cooper) از دانشگاه گلاسکو این آزمایش به همراه آزمایش روتین و زمان بر معمول برای داوطلبان دو مدرسه ابتدایی در مناطق Mayuge و Apac در اوگاندا انجام‌شده است که نتیجه آزمایش روش جدید، 98 درصد نمونه‌های آلوده را درست تشخیص داده شده بود.

مجله پلاس وان (PLOS ONE): مجله پلاس وان در آخرین شماره منتشرشده خود به بررسی ویژگی‌های اورانگوتان‌ها پرداخته و در این گزارش اعلام‌شده که اورانگوتان‌ها از ابزارهای هوشمندانه‌تری نسبت به سایر حیوانات استفاده می‌کنند و در طول زندگی‌شان تصمیمات اقتصادی پیچیده‌ای را مرتبط با استفاده از ابزار اتخاذ می‌کنند. درواقع اورانگوتان‌ها می‌توانند به‌طور هم‌زمان مؤلفه‌های چندبعدی را در نظر بگیرند تا بیشترین سود خود را به دست آورند. محققان دانشگاه سنت اندروز (St Andrews) با در اختیار قرار دادن دو نوع خوراک یکی تکه‌های سیب بدون تلاش و بلافاصله در دسترس قرار گرفتن و دیگری دریافت برش‌های موز با داشتن کمی تلاش، به آزمایش اورانگوتان‌ها پرداختند. آن‌ها برای به دست آوردن میان وعده موز موردعلاقه خود مجبور به حل وظایف چندبعدی با استفاده از ابزار ساخته‌شده که محققان در اختیارشان قراردادند، شدند. پژوهشگران دشواری کار و سودمندی ابزارها را برای کارهای خاص تغییر دادند.

در این شرایط اورانگوتان‌ها مجبور بودند به‌سرعت، میزان مشکلی که در پیش رو دارند را اندازه‌گیری کرده و با توجه به ابزاری که در اختیار داشته به حل آن اقدام کنند. بااین‌حال، زمانی که اورانگوتان‌ها می‌توانند میان قطعه سیب و یک ابزار را انتخاب کنند، آن‌ها ابزار را انتخاب کردند، اما تنها درصورتی‌که برای ابزار کار کنند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که اورانگوتان‌ها قادر به سرکوب انگیزه‌های کوتاه‌مدت برای دستاوردهای بلندمدت هستند. محققان بر این باورند که این آزمایش‌ها منعکس‌کننده استراتژی‌هایی است که اورانگوتان‌ها برای هدف استراتژیک انواع مختلف غذا در جنگل‌ها استفاده می‌کنند.

 

مجله نیچر ژنتیکز (Nature Genetics): مجله نیچر ژنتیکز در شماره اخیر خود گزارشی از شناسایی ژن چاقی منتشر کرده است. تیمی از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (Chapel Hill) بخش‌های ژنتیکی که بر شکل و اندازه بدن انسان تأثیرگذار است را پیدا کردند. این یافته‌ها کمک می‌کنند تا محققان دریابند که چگونه ژن‌ها می‌توانند افراد خاصی را مستعد چاقی کنند. آن ای جاستیک (Anne E Justice) 24 کد ژنتیکی موضعی پیدا کردند که 15 کد آن مشترک و 9 کد کمیاب بوده است. درواقع با این کشف پژوهشگران می‌توانند بررسی کنند که چگونه انواع تکرار ژنتیکی پایین و متغیر کمیاب بر توزیع چربی در بدن تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، درک بهتر پایه‌های ژنتیکی توزیع چربی بدن ممکن است در درمان بهتر چاقی مفید واقع شود که در این صورت بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

 

 

مجله اسکای نیوز (SkyNews): ژورنال علمی اسکای نیوز که در حوزه ستاره‌شناسی و نجوم فعالیت کرده و یکی از مجلات معتبر این حوزه محسوب می‌شود نیز در شماره اخیر خود به بررسی موضوع آلودگی نوری در کره زمین و تأثیر آن بر مطالعات ستاره‌شناسی پرداخته است.

شرایط فعلی آلودگی نوری در کره زمین موجب می‌شود شرایط رصد ستارگان از زمین؛ دشوار شده و ستاره شناسان غیرحرفه‌ای، دانشجویان و دانش آموزان علاقه‌مند به مطالعات ستاره‌شناسی، شانس دیدن اجرام آسمانی را از دست بدهند. تأثیر نور مصنوعی تنها در این حوزه نبوده و به اعتقاد دانشمندان، وجود نورهای مصنوعی در ساعات شبانه سبب اختلال در عملکرد حشراتی می‌شود که در طول شب‌ها به فعالیت ادامه داده و نقش مهمی در گرده‌افشانی گیاهان دارند. در حقیقت این حشرات در مواجهه با نورهای مصنوعی در ساعات شبانه به‌جای انجام فعالیت عادی خود که منجر به گرده‌افشانی می‌شود، جذب منابع نور شده و به دور آن می‌چرخند. از سوی دیگر این آلودگی برای سلامت انسان نیز مخرب بوده و نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد آلودگی نوری ازجمله عوامل زیست‌محیطی جدید است که بر سلامت افراد جامعه تأثیرگذار است. این مطالعات جدید نشان می‌دهند که آلودگی‌های نوری چه در فضا یا محیط داخلی و چه در فضای باز موجب اختلال در خواب شده که به‌طور بالقوه منجر به بیماری‌های متابولیکی و مزمن ازجمله سرطان، دیابت، چاقی و افسردگی می‌شود.

 

 

مجله فایر تکنولوژی (Fire Technology): دانشمندان روش جدید خود را برای افزایش مقاومت بتون در مجله فایر تکنولوژی به چاپ رساندند. این مجله در شماره اخیر خود به چاپ شرح کامل گزارش محققان دانشگاه شفیلد (Sheffield) در رابطه با توسعه تکنیک استخراج الیاف از لاستیک‌های قدیمی و اضافه کردن آن‌ها به مخلوط بتون برای بهبود بخشیدن مقاومت آن‌ها در برابر آتش کردند. بتون زمانی که تحت‌فشار حرارتی آتش قرار می‌گیرد شکننده شده و لایه‌لایه شده و ریزش می‌کند که در ساختمان‌های بزرگ و پل‌ها می‌تواند به‌شدت خطرساز باشد. در بسیاری از پروژه‌های بزرگ ساختمانی و زیربنایی برای تقویت بتون‌ها و مقاوم‌سازی آن‌ها از الیاف پلی‌پروپیلن که ساخت انسان است، استفاده می‌شود. این الیاف به بتون کمک می‌کند تا ورقه ورقه نشود.

روشی که محققان دانشگاه شفیلد ابداع کردند روشی سازگار با محیط‌زیست است چراکه آن‌ها به‌جای تکیه بر الیاف تولیدشده با استفاده از مواد خام، از الیاف‌های لاستیک‌های قدیمی استفاده می‌کنند. شان – شان هوانگ (Shan-Shan Huang) استاد ارشد مهندسی ساخت‌وساز در شفیلد معتقد است استفاده از مواد زائد لاستیک‌ها در این راه مقرون‌به‌صرفه بوده و برای سلامت زمین مفید است. دلیل شکستن بتون براثر آتش، ایجاد فشار مایع در آن بر لایه‌های بیرونی است که اگر الیاف‌ها به بتون اضافه شوند، از گرمای شدید ذوب می‌شوند و مجراهای کوچکی را ایجاد می‌کنند که از طریق آن رطوبت به دام افتاده، می‌تواند فرار کند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چه خوب که سیناپرس یه بخشی رو به مجلات علمی دنیا اختصاص می دهد من خواننده مجله اسکای نیوز هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا