تدوین نقشه نحوه پردازش اطلاعات بصری بین شبکیه و مغز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،محققان نشان دادند که سیگنال های دریافتی از شبکیه در اولین ایستگاه عصبی از مسیر ارتباطی بین شبکیه و غشای بصری مغز، تحت یک فرآیند پردازش انتخابی و اولویت سنجی قرار می گیرند.
این ایستگاه عصبی که تالاموس بصری نام دارد، دربرگیرنده سلول هایی است که هریک از آن ها قادر به دریافت اطلاعات ورودی بیش از 90 سلول گانگلیونی شبکیه هستند. سلول های گانگلیونی نوعی نورون هستند که در نزدیکی سطح داخلی شبکیه قرار داشته و وظیفه دریافت اطلاعت بصری را از گیرنده های نوری بر عهده دارند.
بر اساس این تحقیقات تصویری که در شبکیه چشم موش ها متجلی می شود، توسط بیش از 30 گونه مختلف از سلول های گانگلیونی دریافت می شود. این سلول ها در برابر اطلاعات دریافتی از گیرنده های نوری واکنش های متفاوتی را نشان می دهند. برای مثال برخی از آن ها نسبت به کنتراست های تیره و برخی دیگر نسبت به الگوهای فضایی خاص واکنش نشان می دهند. جریان اطلاعاتی که در این مرحله از پردازش شبکیه تولید می شود، به چندین کانال موازی مغز منتقل می شود.
محققان در آزمایشات خود مجموعه ای از محرک های بصری کنترل شده را به کارگرفتند تا واکنش سلول های شبکیه و تالاموس را مورد بررسی قرار دهند. در این بررسی ها مشخص شد اغلب انواع سلول های گانگلیونی شبکیه اطلاعات را به تالاموس بصری مخابره می کنند. سپس با استفاده از یک مدل کامپیوتری توانستند سلول هایی را که در واکنش تالاموس به محرک های بصری نقش دارند، شناسایی کنند.
بر اساس نتایج این تحقیقات واکنش هریک از سلول های تالاموس حداکثر به 5 نوع سلول گانگلیونی شبکیه بستگی دارد. در واقع یک سلول تالاموس اطلاعات حاصل از 5 نوع سلول گانگلیونی را با میزان اثرگذاری متفاوت با هم ادغام کرده و یک سیگنال خروجی ایجاد می کند. در واقع همواره دو نوع از سلول های گانگلیونی بیشترین تاثیر را بر سیگنال خروجی دارند و سه نوع سلول دیگر تاثیر چندانی ندارند.
به گفته محققان نخستی سانان نیز انواع مختلفی از سلول های گانگلیونی شبکیه را دارند و نحوه انتقال اطلاعات بصری از شبکیه به مغز در این جانوران از جمله انسان نیز از فرآیند مشابهی تبعیت می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neuron منتشر شده است.