خشکسالی کالیفرنیا در 1200 سال گذشته بی سابقه است

سیناپرس: در حد فاصل سالهای 2012 تا 2014 و به سبب کاهش بی سابقه بارشهای جوی، خشکسالی گسترده ای سراسر ایالت کالیفرنیا و به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی آن را فرا گرفته با این حال مطالعات دامنه دار محققان نشان می دهد این خشکسالی در 1200 سال گذشته در این نقطه از جهان بی سابقه بوده است.

البته پیش از این نیز دوره های سه ساله کاهش بارش باران و برف به ثبت رسیده اما خشکسالی فعلی با دوره گرمایشی شدید و کم سابقه همزمان شده که در نتیجه از دیده محققان به یکی از سخت ترین دورانهای آب و هوایی کالیفرنیا تبدیل شده است.

مطالعات محققان دانشگاه مینه سوتا نشان می دهد از قرن نهم میلادی بخشهایی از سرزمینی که امروزه کالیفرنیا نامیده می شود درگیر خشکسالی گسترده ای شده است. نتایج این مطالعه در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

چنین برآوردی که به گفته محققان این دانشگاه نزدیکی قابل توجهی به واقعیت دارد با بررسی دقیق حلقه های تنه درختان بلوط آبی صورت گرفته است.

آنها حلقه های 278 درخت بلوط آبی را در مرکز و جنوب کالیفرنیا مورد بررسی دقیق قرار دادند. به عقیده محققان حلقه های این درختان که تنها در کالیفرنیا روییده و به شدت نسبت به شدت بارش باران حساس است در دوره های کم بارشی فشرده و در مواقع پربارش به طرز چشمگیری عریض و پهن می شوند.

محققان به این حلقه ها به عنوان "عقربه های دستگاه تعیین میزان بارش" نگاه می کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا