تامین امنیت غذایی در گروی حفظ اراضی کشاورزی و منابع طبیعی است

هدایت الله میرمراد زهی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر اهمیت حفظ منابع طبیعی و خاک های حاصلخیز کشور در برابر پدیده بیابان زایی، گفت: یکی از معضلات اساسی ما این است که زمین های زراعی، اراضی جنگلی و منابع طبیعی کشور روز به روز کاهش پیدا کرده و به بیابان تبدیل می شوند. مراکز پژوهشی با یافته های علمی، راهکارهایی را برای مقابله با این پدیده معرفی کرده اند. ما می توانیم گیاهان مقاوم به شرایط بیابان را کشت کنیم، آب های از دست رفته را به روش های مختلف جمع آوری کرده و مورد استفاده قرار دهیم، از طرح های آبخیزداری بهره بگیریم، علاوه بر این با تصفیه آب فاضلاب ها و بازگردانی آن به چرخه حیات موجودات زنده و مهار رودخانه های مرزی و نیز استفاده بهینه از آب با گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار از گسترش مناطق بیابانی کشور جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در مناطقی که امکان استفاده از این روش ها وجود ندارد، مالچ پاشی و تثبیت شن های روان می بایست در دستور کار قرار بگیرد تا از بروز ریزگردها و آلودگی های زیست محیطی ممانعت شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت و عدم برنامه ریزی مناسب، شاهد کاهش منابع طبیعی اعم از کشاورزی و جنگلی و تبدیل آن به زمین های لم یزرع که امکانی برای تولید و استفاده ندارند، هستیم. بنابراین بایستی سیاست گذاری ها به نحوی باشد که انگیزه برای تولیدکنندگان ایجاد شود و حداکثر استفاده را از زمین های خود به عمل آورند. متاسفانه عدم حمایت از تولیدکنندگان باعث روی آوردن آنها به مشاغل دیگر می شود که این مساله نیز وسعت اراضی زراعی را کاهش داده و باعث گسترش ساخت و ساز می شود.

میرمرادزهی حفظ استقلال کشور را در گروی حفظ اراضی کشاورزی و منابع طبیعی دانست و تاکید کرد: دولت می بایست مهم ترین بخش فعالیت های خود را احیای اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بداند چون بعد از نفت، چشم امیدمان به توسعه کشاورزی است. چون هر کشوری که به استقلال رسیده است اول کشاورزی و صنایع تبدیلی خود را تقویت کرده و بعد به امورات دیگر پرداخته است. در کشور ما هم که یک کشور چهارفصل است باید همین سیاست دنبال شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پاسخ به این پرسش که گسترش بیابان ها تا چه حد امنیت غذایی کشور را تهدید می کند؟ گفت: تولید هر سانتی متر خاک زراعی به 500 سال زمان نیاز دارد. اگر خاک های زراعی و حاصلخیزمان را از دست بدهیم، مشابه آنچه که در کشور اتیوپی اتفاق افتاد، امنیت غذایی کشور در معرض تهدید قرار می گیرد و مردم گرسنه می مانند. ما نباید منابع خدادادی خودمان را به راحتی از دست دهیم. خاک و آب منابعی هستند که باید آنها را برای نسل های آینده حفظ کرد و دولتمردان باید در این زمینه سیاست های مناسبی اتخاذ کنند تا از وابستگی کشور جلوگیری شود.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا