روبات‌ها؛ موزه روبات‌ها را می‌سازند

ملیک آلتینیشیک (melike altınışık) معمار اهل کشور ترکیه با ارائه طرحی ویژه توانست عنوان بهترین طرح رقابت بین‌المللی طراحی موزه علوم روباتیک که قرار است در شهر سئول، پایتخت کشور کره جنوبی ساخته شود را به نام خود ثبت کند.

موزه علمی جدید ربات‌ها که نقش مهمی در پیشرفت و توسعه علم، فن‌آوری و نوآوری در سراسر جامعه ایفا می‌کند، نه‌تنها روبات‌ها را نمایش می‌دهد، بلکه از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است که بر اساس آن کلیه عملیات عمرانی و ساخت و ساخت ساز این موزه توسط روبات‌ها انجام‌شده و پس از افتتاح نیز، روبات‌های خدماتی مسئول پذیرایی از بازدیدکنندگان موزه هستند.

این رقابت‌ها به میزبانی شهرداری شهر سئول برگزارشده و طی آن از معماران و طراحان کشورهای مختلف درخواست شده بود طرح‌های خود را برای ساخت این موزه ارائه دهند. این رقابت برای طراحی نخستین موزه علوم رباتیک پیشگام در جهان (RSM) و همچنین حمایت از آموزش عمومی دانش و فناوری رباتیک برگزارشده و تلاش می‌کند دانش و علاقه عمومی به روبات‌ها را افزایش دهد.

توانائی‌های گسترده روبات‌ها سبب شده تا از این فناوری در حوزه‌های مختلفی استفاده شود که حوزه ساختمان‌سازی، یکی از این موارد محسوب می‌شود. ملیک آلتینیشیک برنده طراح اصلی موزه روبات‌ها، مفهوم و فرآیند طراحی خود را این‌چنین توضیح می‌دهد: موزه علمی جدید ربات‌ها که نقش مهمی در پیشرفت و توسعه علم، فن‌آوری و نوآوری در سراسر جامعه ایفا می‌کند، نه‌تنها روبات‌ها را نمایش می‌دهد، بلکه از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است که بر اساس آن کلیه عملیات عمرانی و ساخت و ساخت ساز این موزه توسط روبات‌ها انجام‌شده و پس از افتتاح نیز، روبات‌های خدماتی مسئول پذیرایی از بازدیدکنندگان موزه هستند. به‌عبارت‌دیگر، RSM اولین نمایشگاه خود را در حین ساخت به بازدیدکنندگان ارائه خواهد کرد و علاقه‌مندان می‌توانند شاهد عملیات ساخت‌وساز توسط خود روبات‌ها در سایت کارگاهی این موزه باشند. از سوی دیگر گسترش استفاده از روبات‌ها برای انجام وظایف مشخص، هم‌زمان با پیشرفت‌های روزافزون علم روباتیک سبب شده است تا در بسیاری از صنایع و تولیدی‌ها شاهد حضور روبات‌ها به‌جای نیروی انسانی باشیم. امروزه رقابت گسترده‌ای در حوزه ساخت روبات بین کشورهای مختلف وجود دارد.

معمار ترکیه‌ای طراح این موزه، ساخت موزه روبات‌ها را به دلیل استفاده از بالاترین سطح نیازمندی‌های فناورانه در این پروژه، بسیار مهم ارزیابی می‌کند. با توجه به جهانی بودن علم و فن‌آوری، اولویت‌بندی راه‌حل‌های پیشرفته معماری و طراحی برای چنین موزه‌ای پیشرو، با توجه به کاربرد روبات‌ها در آن، نوعی نوآوری به معنای خاص است. از طراحی اولیه تا ارائه فرم پایانی موزه، از طراحی ساختاری تا مضمونی، ساختمان‌هایی که به این شیوه طراحی‌شده‌اند یک نمایش فیزیکی رباتیک، علمی و آمیخته با فناوری و نوآوری را معرفی می‌کنند.

ویژگی منحصربه‌فرد این طرح و پیشنهاد ارائه‌شده برای موزه روبات‌ها در سئول، به‌واسطه ساخت و اجرای عملیات عمرانی توسط خود روبات‌ها است که بازدیدکنندگان قادر به مشاهده آن خواهند بود. وجود بخش‌های جانبی در طبقه‌ی اصلی موزه، تداوم و تعامل بین فضاهای عمومی و فضای باز را برای تمامی افراد بازدیدکننده، فراهم می‌کنند.

این موزه که به‌طور مختصر با عنوان RSM شناخته می‌شود، از طریق معرفی پایگاهی برای پرورش جامعه علمی با ارائه فرصت‌هایی برای تجربه آخرین فن‌آوری‌های رباتیک مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و تقویت‌شده و هولوگرام با مخاطبین خود ارتباط برقرار می‌کند.

اطلاعات کلی پروژه:

نام پروژه: موزه علوم روبات‌ها (robot science museum)

نام معمار: ملیک آلتینیشیک

موقعیت مکانی: سئول، کره جنوبی

طراح اصلی: ملیک آلتینیشیک

همکاران پروژه: تان آکینچی (tan akıncı)، اوزگی تونالی (özge tunalı) و ملیح آلتینیشیک (melih altınışık)

دستیار معمار: شیما اوزبک (şeyma özübek) و حسین کارامش (hüseyin karameşe)

تصویرسازی: ادیز آلیاکچین (ediz akyalçın)

کارفرما: شهرداری سئول

محوطه ساختمانی: 2500 مترمربع – فضای محوطه: 6500 مترمربع

زمان تخمینی پایان پروژه: سال 2022 میلادی

برای انجام این پروژه و آغاز عملیات ساختمانی موزه، یک دوره آموزشی پیشرفته برای کشف روبات‌های جدید، ارائه‌شده است. این پیشنهاد اولویت استفاده از فن‌آوری‌های ساخت‌وساز معاصر و روش‌های ساخت سازه توسط فناوری‌های روباتیک را عرضه کرده و اجازه می‌دهد یک مبادله غنی از روابط بین روبات‌ها در فرایند ساخت‌وساز و خدمات شکل بگیرد. استفاده از روبات‌ها برای انجام عملیات ساخت‌وساز و فعالیت‌های معمارانِ، موجب صرفه‌جوئی در زمان، انرژی و هزینه‌ها می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده؛ گروهی از روبات‌ها وظیفه قالب‌گیری، جمع‌آوری و اتصال صفحات فلزی به یکدیگر را داشته و گروه دیگری از روبات‌ها به کمک چاپگرهای سه‌بعدی، بخش‌های دیگر ساختمان موزه را از جنس بتن خواهند ساخت.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: designboom و curbed

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا