احیای کشت گیاهان سودمند و اسمارت فود در کشور

 بابک ناخدا با بیان اینکه هدف بخش فیزیولوژی ملکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، شناسایی مکانیسمهای سازگاری گیاهان با شرایط مختلف محیطی است، اظهار داشت: امروزه به دلیل تغییر اقلیم با چالش های متعددی در عرصه کشاورزی مواجهیم به طوری که علاوه بر مشکل خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی، رتبه اول فرسایش خاک در دنیا را نیز داریم.

وی با بیان اینکه نامساعد شدن روزافزون شرایط محیطی باعث شده که کشاورزان ما به دلیل مقرون به صرفه نبودن کشاورزی، از روستاها  مهاجرت کنند، افزود: در بخش فیزیولوژی در تلاشیم با نگاهی چندجانبه به معضلات موجود ارقامی از گیاهان زراعی را که سازگاری بیشتری با شرایط نامساعد محیطی دارند شناسایی و به کشاورزان معرفی کنیم و همچنین با بررسی ژنوم آنها و شناسایی ژنهای موثر در صفات برتر از آنها در تولید گونه های زراعی با بهره وری اقتصادی بالاتر استفاده کنیم.

رئیس بخش فیزیولوژی ملکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: یکی دیگر از زمینه های فعالیت بخش فیزیولوژی ملکولی، احیای کشت گیاهان سودمندی از قبیل سورگوم و ارزن است که در پی انقلاب سبز کشاورزی، فراموش شده اند ولی مجبوریم در شرایط بحرانی کنونی به این منابع سنتی برگردیم. در این راستا کمپینی را برای معرفی این قبیل گیاهان به کشاورزان و صنایع غذایی آغاز کرده ایم و در تلاشیم ارقامی از این قبیل گیاهان را  که در کشور نداریم با کمک سازمانهای بین الملی وارد کنیم.

ناخدا خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی از گیاهانی مثل ارزن مرواریدی و دم روباهی و سورگوم و … که به دلیل ارزش غذایی بالا به اسمارت فود معروفند خصوصا در بیماران خاص تا افراد دیابتی و مادران باردار و شیرده بسیار مفیدند.

وی افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی همچنین در برنامه ای که با همکاری فائو برای احیای کشاورزی منطقه جازموریان و بهره برداری پایدار از منابع ژنتیک آن در حال اجراست، مشارکت دارد و در تلاشیم گیاهانی را که در صورت کشت در منطقه درآمدزایی بالاتری دارند، شناسایی و به کشاورزان معرفی کنیم.

ناخدا افزود: از چند سال پیش دنبال شناسایی گیاهان جایگزین متحمل به خشکی  مثل درختچه های علوفه ای برای سازگاری کشاورزی کشور با شرایط بد اقلیمی هستیم. بحث کاهش کربن در دنیا کاملا جدی است به طوری که در برخی کشورهای اروپایی شرکتهای خصوصی، با تجهیزات خود دی اکسید کربن هوا را می گیرند و در کپسولهایی به گلخانه داران می فروشند. این روش برای افزایش رشد گیاهان بسیار موثر است. بحث دیگر استفاده از گیاهان شورپسند است که با کشت گیاه سالیکورنیا این طرح را شروع کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: پروژه کلان دیگری که داریم استفاده از گیاهان در  پاکسازی زمین های آلوده است. با کشت برخی گیاهان علوفه ای و گل های زینتی در زمین های آلوده به فاضلاب و شیرابه ها مثل اراضی جنوب تهران می توان آنها را جایگزین مزارع سبزیجات کرد؛ با این تفاوت که این گیاهان جایگزین، آلودگی را در ریشه خود تجمع می دهند که مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا