کشف ماه جدید در مدار سیاره نپتون

یک ماه جدید که نام یکی از موجودات در داستان‌های اساطیری کلاسیک را برای آن در نظر گرفته‌اند، با قطری در حدود 34 کیلومتر در مدار نپتون کشف شد. هرچند کشف این ماه خیلی هم جدید نیست (نخستین بار در سال 2013 دیده شد)، اما حالا محققان داده‌های خود را مورد بازبینی قرار داده‌اند و نام رسمی را برای آن برگزیده و آن را دیگر نه جسم، بلکه به عنوان یک ماه جدید می‌شناسند.

در تابستان 2013، یک اخترشناس به نام مارک شووالتر در مورد عکس‌هایی که توسط تلسکوپ فضایی هابل در جایی نزدیک سیاره نپتون گرفته شده بود را مورد بررسی قرار داد. شووالتر با بررسی کمان‌های ریزی که در نزدیکی نپتون قرار داشت و غول گازی آن را احاطه کرده بود، موفق شد برای نخستین بار یک شیء عجیب را ببیند. او در حالی یک نقطه‌ی سفید را روی صفحه‌ تلسکوپ مشاهده کرد که آن شی در فاصله‌ بیش از 100 هزار کیلومتری سیاره قرار داشت. او به سرعت متوجه شد که این نقطه‌ کوچک بین مدارهای قمر درونی لاریسا و پروتئوس قرار گرفته است. این شی در بیش از 150 عکس که از سال‌های 2004 تا 2009 توسط هابل گرفته شده بودند نیز وجود داشته است.

شووالتر نام هیپوکامپ را برای آن انتخاب کرده است. هیپوکامپ نام یک موجود با سر عصب و بدن یک ماهی در داستان‌های اساطیری یونان است. البته خود این اخترشناس می‌گوید که بیشتر به خاطر علاقه‌ای که به «اسب دریایی» داشته، نام هیپوکامپ را برای ماه تازه‌ منظومه‌ شمسی برگزیده است.

این مطالعه‌ جدید با تمرکز بر هیپوکامپوس، در تاریخ یکم اسفند ماه 97 در مجله‌ Nature منتشر شده است. در مطالعه‌ جدید شووالتر و تیمش، از یک تکنیک هوشمندانه که چند سال پیش ابداع شده، استفاده شده است و توضیح داده شده که به کمک این ماه را کشف کرده‌اند. محققان هشت مرحله‌ 5 دقیقه‌ای دریافت نور هابل از سیستم نپتون را تغییر داده‌اند و پیکسل‌ها را جابجا کرده‌اند تا بتوانند حرکت ماه روی مدار را مشاهده و ثبت کنند.