۲۲ درصد پروژه‌ها از سوی زنان ارائه می‌شود

 دکتر نصرت‌الله ضرغام گفت: در حال حاضر ۲۲ درصد پروژه‌ها از سوی زنان ارائه می‌شود؛ از این رو به منظور جایگاه پژوهشی زنان کارگروهی در این زمینه در صندوق راه‌اندازی شده است.

وی در نشست خبری امروز افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران علی رغم آنکه ۲۷ هزارم بودجه کشور را در اختیار دارد، ولی چتر حمایتی آن در سراسر کشور گسترده شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی بانک پژوهشگران در این صندوق، اظهار کرد: در این بانک ۳۵ هزار و ۱۱۲ پژوهشگر و اساتید دانشگاهی عضو هستند که در حوزه‌هایی چون داوری طرح‌ها و نظارت بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با ما همکاری دارند.

ضرغام حمایت از محققان در قشرهای مختلف را از مأموریت‌های این صندوق نام برد و ادامه داد: به منظور حمایت بهتر از فعالان عرصه پژوهش و فناوری اقدام به راه‌اندازی کارگروه‌های مختلفی کردیم که از آن جمله می‌توان به کارگروه "کودک و آینده" به منظور شناسایی استعدادهای برتر در کودکان اشاره کرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کارگروه‌های "فیزیک و ریاضی" و "ریسک و تاب‌آوری" را از دیگر کارگروه‌های ایجاد شده در این صندوق دانست و یادآور شد: ریسک و تاب‌آوری به تنهایی منحصر به زلزله و سوانح طبیعی نیست، بلکه بنگاه‌های اقتصادی نیز با این مقوله سروکار دارند؛ چراکه اگر بنگاه‌های اقتصادی ریسک نکنند، نمی‌توانند قدرت رقابت پذیری خود را ارتقا دهند.

وی کارگروه "ارتقای جایگاه زنان در پژوهش" را از دیگر کارگروه‌های ایجاد شده نام برد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر زنان ۱۱ درصد جامعه پژوهشگران و اساتید دانشگاهی را تشکیل می‌دهند و تعداد پروژه‌های ارائه شده از سوی آنها ۲۲ درصد است؛ از این رو این کارگروه در جهت ظرفیت‌سازی در زمان از زمان کودکی است.

ضرورت توجه به زمینه‌های تحقیقاتی

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار طرح برای دریافت حمایت‌ها به این صندوق ارسال شد، گفت: یک سوم این میزان مورد حمایت قرار گرفتند، از این رو توجه به زمینه تحقیقاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ضرغام تعداد پروژه‌های دریافتی در ۹ ماه اول سال جاری را ۳ هزار و ۵۵۰ طرح عنوان کرد و یادآور شد: این تعداد در ۹ ماه اول سال ۹۶ تعداد ۳ هزار و ۱۹ طرح بوده که از این نظر در سال جاری شاهد رشد ۱۸ درصدی هستیم.

عملکرد کلی صندوق برای حمایت از تحقیقات

وی تعداد ثبت اختراعات بین‌المللی تاکنون را ۱۰۷ مورد دانست که ۲۶۷ اختراع نیز برای ثبت بین‌الملل، فایل شده است.

ضرغام عملکرد این صندوق را در سال جاری نسبت به سال قبل به این شرح ذکر کرد:

زمینه حمایتی۹ ماه سال ۹۶۹ ماه سال ۹۷درصد رشد
تعداد پروژه‌های تحقیقاتی مصوب۹۲۵۱۱۷۹۲۷ درصد
تعداد پروژه‌های خاتمه یافته یافته۳۸۶۴۶۴۲۰ درصد
مقالات تعهد شده ISI۱۲۲۷۱۵۷۲۲۸ درصد
مقالات چاپ شده ISI۷۰۸۹۸۶۳۹ درصد
مقالات تعهد شده علمی پژوهشی۱۷۳۲۵۱۴۵ درصد
مقالات چاپ شده علمی پژوهشی۳۹۱۲۳۲۱۵ درصد
ثبت اختراعات تعهد شده (تعهد طرح پژوهشی)۲۳۳۹۷۰ درصد
ثبت اختراعات انجام شده (تعهد طرح پژوهشی)۴۱۳۲۲۵ درصد
ساخت نمونه محصول تعهد شده۶۰۱۱۶۹۳ درصد
نمونه محصول ساخته شده۲۳۵۱۱۲۲ درصد
تعداد عناوین تألیف کتاب۱۶۳۷۱۳۱ درصد
تعداد عناوین تألیف کتاب تألیف شده۴۱۶۳۰۰ درصد
دانش فنی تعهد شده۴۱۶۰۴۶
دانش فنی تولید شده۱۷۲۸۶۵ درصد

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا