از پوست انار ماده رنگزای خوراکی تولید شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،ترکیبات رنگ دهنده نقش موثری در تولید انواع مواد خوراکی دارند. همچنین این ترکیبات در صنعت دارو به عنوان روکش ها و موارد تشخیصی استفاده می شوند.

با توجه به مسائل زیست محیطی و لزوم ارتقاء سلامت جامعه نیاز به ارائه ترکیبات رنگ دهنده طبیعی پایدار با حداکثر وزن دهی و پایداری بسیار مهم است.

بازار هدف این مواد رنگ دهنده کلیه نهادها و سازمان‌هایی هستند که در رابطه با سلامت کشور فعالیت می‌کنند به خصوص وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که متولیان اصلی حوزه بهداشت و سلامت در کشور هستند.

استفاده از مواد رنگزا در خوراکی ها برای برگرداندن رنگ طبیعی به محصولات تولیدی اطمینان از یکنواختی رنگ و تشدید رنگ برای برخی محصولات خوراکی به صورت گسترده رواج دارد.

اغلب ترکیبات رنگ دهنده مرسوم در صنعت غذا و دارو به صورت مصنوعی و شیمیایی تولید می شود هرچند استفاده از این ترکیبات در حد مجاز مورد تایید است اما پایه این ترکیبات شیمیایی بوده که ممکن است مصرف آن در طولانی مدت برای مصرف‌کننده مخاطره آمیز باشد.

استفاده از مواد رنگ دهنده در حوزه غذا و دارو سالهاست که آغاز شده امروز حدود ۱۰ ترکیب دهنده شیمیایی مجاز به صورت گسترده در صنعت غذا و دارو استفاده می شود.

هر چند استفاده از این ترکیبات در سطح بین المللی مورد تایید است اما بسیاری از کشورها در حال کاهش و تغییر این ترکیبات هستند تا اثرات مخاطره‌آمیز این ترکیبات را به حداقل برساند.

از این رو محققان کشور موفق شدند با استفاده از پوست انار موادی به عنوان پایدارسازی ماده رنگ های خوراکی را تولید کنند این مواد خوراکی می‌تواند در صنعت غذایی آرایشی و بهداشتی صنایع دارویی خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار بگیرد.

تمام کارخانه های تولید کننده مواد خوراکی مواد دارویی می‌توانند از نتایج این طرح منتفع شوند که در نهایت کیفیت سلامت عمومی افزایش خواهد یافت.

دستیابی به یک یا چند ترکیب رنگ دهنده طبیعی با رنگ و پایداری مناسب که عوارض جانبی ندارد از هر لحاظ اقتصادی خواهد بود زیرا استفاده از ترکیبات رنگ دهنده طبیعی سبب افزایش سلامت عمومی جامعه شده و هزینه های درمان را کاهش می دهد.

این طرح دانش بنیان که در حد نمونه اولیه تولید شده توسط شهره روحانی و مژگان حسین نژاد به نتیجه رسیده است.

همچنین این طرح در فستیوال نوآوری های صنعت رنگ و رزین که از سوی پارک فناوری پردیس (مرکز فن بازار ملی ایران )برگزار شده ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا