لزوم برنامه ریزی صحیح و نگاه حرفه ای به فضای مجازی

برخی پیام رسان ها بیش از دو هزار میلیون کاربر دارند که گستره وسیعی برای اقدامات و تنظیم امور بر اساس اراده ایجادکنندگان دارد و داده های بزرگ در این رسانه ها تجمیع و آنان برای تحلیل، ذائقه سنجی و شناخت وضعیت جامعه در اختیار سازندگان پیام رسان ها قرار می گیرد.

بر همین اساس، حوزه فضای مجازی یکی از حوزه هایی است که پتانسیل های زیادی درون آن نهفته است و این موضوع به عنوان دغدغه ای برای همه کشورها درآمده است.

در رابطه با این موضوع، معاون شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه امروز شاهد موفقیت روزافزون جوانان کشور در فضای مجازی هستیم ، گفت: حضور فعال، مهارت کافی و تولید محتوا در پیام رسان های اجتماعی نیاز ما برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمنان نظام جمهوری اسلامی است.

در هرحال، باید این واقعیت را بپذیریم که فضای مجازی کنونی قدرت و ثروت برای کسانی ایجاد می کند که اصرار دارند این فناوری را به صورت متمرکز در اختیار خودشان داشته باشند. به قولی، فضای مجازی ابزار قدرت است برای دارندگان این فناوری که از نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه، این یک نوع برده داری نوین قلمداد می شود.

بنابراین اگر بخواهیم از این برده داری نجات پیدا کنیم باید به سمت ایجاد فضاها و محیطی برویم که بسته به اقلیم، فرهنگ و اقتصاد مردم خود بستری را ایجاد کنیم که همه بتوانند در آن بستر بهره مند شوند. به عنوان مثال، برای از بین بردن انحصار کشورهای پیشرفته در این حوزه مسوولان کشور تصمیم گرفتند که در کشور شبکه ملی اطلاعات به وجود بیاید تا گردش اطلاعات در آن بستر انجام شود و مراکز داده در داخل کشور وجود داشته باشد تا پردازش اطلاعات در درون انجام شود. ضمن اینکه برای گسترش این حوزه، لازم است که همزمان با این اتفاقات حریم خصوصی افراد نیز رعایت شود. قوه قضائیه و مراجع حکمرانی از حقوق دارندگان محتوا حمایت وصیانت کنند که اگر این اتفاقات به وقوع بپیوندد برده داری نوینی که از آن صحبت شد، در سطح جهانی واقع نمی شود و کشور ما نیز زیر بار این ماجرا نمی رود.

تمامی آمارهای ارائه شده حکایت از آن دارد که در ایران هم مانند دیگر کشورها استفاده از شبکه‌های پیام رسان موبایلی با گسترش روزافزون مواجه شده و تعداد کاربران این شبکه‌ها به طور دائم در حال افزایش است، اما با این وجود هنوز هم خبری از شبکه های اجتماعی داخلی و محتوای بومی قابل رقابت با نمونه های خارجی نیست. البته هرازگاهی موجی در رابطه با پیام رسان و اپلیکیشن های ایرانی و تولید محتوای بومی در کشور به وجود می آید، اما آنچه که شاهد ان هستیم این است که تا کنون هیچ یک نتوانسته اند با نمونه های خارجی خود رقابت کنند.

تولید محتوا در فضای مجازی موضوعی است که برای دست اندرکاران و کاربران کشورمان به نوعی موجب خام خواری یا بهتر است بگوییم آماده خواری در این حوزه شده و باعث شده که حتی کسانی که به تولید محتوای بومی نیز همت گماردند، مخاطبی نداشته باشند.

یک کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این موضوع با بیان اینکه عده‌ای اعتقاد دارند که در کشور امکان تولید محتوا وجود ندارد و من این موضوع را به طور قطع رد می‌کنم، گفت: چراکه برای تولید محتوا در حوزه فناوری نیاز به اندیشه داریم که از این جهت فرهنگ ایرانی- اسلامی کشورمان بسیار غنی است و در داخل کشور می‌توانیم ایده پردازی کرده و طرح تهیه کنیم پس در طراحی محتوا می توانیم بسیار قوی عمل کنیم. اما این طرح و ایده به تنهایی ارزشی در فضای مجازی ندارد و هنگامی ارزشمند می‌شود که تبدیل به محتوای ICT شود.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: بنابراین نیاز دوم نیروی انسانی متخصص است، در این زمینه نیز باید بگویم سالانه سه هزار نفر در سطح کشور در رشته‌های هنری، فنی و دیجیتال فارغ‌التحصیل می‌شوند، این تعداد به جز کسانی است که به طور غیر مستقیم می‌توانند وارد این حوزه شوند، بنابراین از نظر نیروی انسانی نیز غنی هستیم.

وی با بیان اینکه جایگاه سوم در مقوله تولید محتوا تجهیزات است، افزود: ما آخرین تکنولوژی‌های سیستم‌های کامپیوتری را که در دنیا وجود دارد در دسترس داریم.

نجفی سولاری خاطرنشان کرد: نکته دیگر نیز بحث پول است که همانطور که می‌دانید در این کشور سرمایه کم نداریم. اما متاسفانه این سرمایه در جاهای نامربوط صرف و هزینه می‌شود. اگر تنها 10 درصد از این سرمایه در حوزه تولید محتوا صرف شود، نتیجه بسیار عالی خواهیم گرفت.

بر اساس این گزارش،  اینگونه به نظر می رسد که در حوزه تولید محتوا تمامی امکانات در اختیارمان است و تنها چیزی که به آن احتیاج داریم برنامه ریزی صحیح، مدیریت و اخلاق حرفه‌ای است که در صورت پر کردن این خلاء ها دیگر لازم نیست که دغدغه داشته باشیم مردم از محتواهای بیگانگان استفاده کنند.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا