آناکسیماندروس ابداع‌کننده نقشه جغرافیائی

او نخستین فرد یونانی است که از ساعت آفتابی استفاده کرده و اروپاییان را با آن آشنا ساخته است درحالی‌که مصریان و بابلیان قرن‌ها پیش با این‌گونه وسایل اندازه‌گیری زمان آشنایی داشتند. ساعت آفتابی از این زمان تا ۳ قرن بعد یعنی عصر کتسیبیوس ریاضیدان یونانی و مخترع ساعت آبی، بهترین ساعت‌ها به شمار می‌رفت.

آناکسیماندروس نخستین کسی است که درصدد ترسیم نقشه جهان‌نما آن‌گونه که زمین را می‌شناخت برآمد. به این معنا که او نقشه جغرافیایی را با تصورات، اطلاعات و علم خود ترسیم کرد. وی سقف آسمان را نه مانند یک سطح بلکه به‌صورت حجمی سه‌بعدی تصور می‌کرد و زمین را در مرکز دنیا می‌دانست و می‌گفت که آسمان مانند آن‌که پیشینیان تصور کردند، نیست بلکه به‌صورت یک عرقچین کروی است چون حول ستاره قطبی دوران می‌کند

علاوه بر آن می‌توان گفت آناکسیماندروس نخستین کسی است که درصدد ترسیم نقشه جهان‌نما آن‌گونه که زمین را می‌شناخت برآمد. به این معنا که او نقشه جغرافیایی را با تصورات، اطلاعات و علم خود ترسیم کرد. وی سقف آسمان را نه مانند یک سطح بلکه به‌صورت حجمی سه‌بعدی تصور می‌کرد و زمین را در مرکز دنیا می‌دانست و می‌گفت که آسمان مانند آن‌که پیشینیان تصور کردند، نیست بلکه به‌صورت یک عرقچین کروی است چون حول ستاره قطبی دوران می‌کند بنابراین شکل کامل دارد و به‌صورت کره‌ای کامل زمین را احاطه کرده است. ازاین‌پس مفهوم افلاک علم نجوم را در برگرفت و این تعبیر به‌صورت عالمانه ولی اشتباه آمیزی که بطلمیوس از جهان ترسیم کرد، به اوج خود رسید.

از این گذشته وی می‌گفت که سطح زمین باید منحنی باشد تا بتواند جوابگوی تغییر وضعیت باشد که حرکت انسان روی زمین بر سوابق حاصل می‌شود. در نظر او زمین صورت استوانه‌ای با محوری شرقی غربی داشت به‌طوری‌که پهنای آن سه برابر ارتفاع اش بود. مفهوم کرویت زمین، ده‌ها سال بعد به‌وسیله فیثاغورس عرضه شد.

لازم به توضیح است که او نقشه‌های دریایی‌اش را با راهنمایی‌ها و ملاحظاتی دربارهٔ اقوامی که احتمال داشت، دریانوردان درراه با آن‌ها برخورد کنند، تکمیل کرده بود.

نظریه آناکسیماندروس درباره ماده المواد عالم فوق‌العاده مرموز و پیچیده‌تر از مفهوم بسیط و ساده‌ای بود که تالس عرضه داشت. آناکسیماندروس ماده المواد عالم راجرمی غیر معین، و غیر متشکل، بی‌پایان، بی‌آغاز و بی انجام می‌دانست. وی این ماده نادیدنی را آپییرون یعنی نامحدود می‌نامید.

آناکسیماندروس کتابی دربارهٔ نظریه‌های فلسفی خویش نوشت که به نثر بود. این اثر در زمان ثئوفراستوس موجود بود، و ما اطلاع ارزشمند خود دربارهٔ تفکرات آناکسیماندروس را مرهون این کتاب هستیم.

آناکسیماندروس در سال ۵۴۷ پیش از میلاد در همان شهری که متولدشده بود، از دنیا رفت.  

گزارش: فاطمه کردی

منبع: Biographical Encyclopedia of science and technology

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا