ارتباط میان حساسیت غذایی و بیماری ام‌.اس بررسی شد

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایسنا، مکانیسم بیماری ام‌.اس مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، هنوز به طور کامل شناخته نشده و مانند پازلی از عوامل پیچیده ژنتیکی و محیطی باقی مانده است. قطعه اصلی این پازل، سیستم ایمنی است که مسئولیت تنظیم بسیاری از پدیده‌های فیزیولوژیکی از جمله حساسیت را بر عهده دارد.

اگرچه پژوهش‌های پیشین، ارتباط میان ام‌.اس و حساسیت‌ها را بررسی کرده بودند اما اکنون گروهی از پژوهشگران "بیمارستان زنان بیرمنگام"(BWH) آمریکا قصد دارند این ارتباط را از راه جدیدی بررسی کنند. آنها با بررسی ارتباط میان حساسیت و فعالیت بیماری التهابی، شواهد جدیدی مبنی بر ارتباط میان حساسیت غذایی و بیماری ام‌.اس دریافتند.

"تانوجا کیتنیس"(Tanuja Chitnis)، متخصص علوم اعصاب بیمارستان بیرمنگام و از نویسندگان این پژوهش گفت: برخی از بیماران مبتلا به ام‌.اس که از حساسیت‌های غذایی قابل توجهی رنج می‌برند، بازگشت پی در پی بیماری را تجربه می‌کنند. ما باور داریم که شاید احتمالی‌ترین مکانیسم مرتبط با حساسیت و تأثیر آن بر ام‌.اس، ناشی از فعالیت التهابی باشد.

کیتنیس و همکارانش در یک پژوهش گسترده، ارتباط میان فعالیت بیماری‌های التهابی و سابقه حساسیت بیماران را مورد بررسی قرار دادند. همه شرکت‌کنندگان این پژوهش که ۱۳۴۹ نفر بودند، یک پرسش‌نامه در مورد حساسیت‌های غذایی، محیطی و دارویی را پر کردند. میزان فعالیت بیماری آنها نیز با ارزیابی تعداد حمله‌های رخ داده طی مراحل بیماری، مورد بررسی قرار گرفت.

نکته جالب این بود که شرکت‌کنندگان گروه حساسیت‌های غذایی، بالاترین میزان حمله را تجربه کرده بودند و این حمله‌ها به میزان قابل توجهی از گروه‌های دیگر بیشتر بود. کیتنیس ادامه داد: شاید وجود آلرژی غذایی و مکانیسم‌های مرتبط با آن، به افزایش میزان بازگشت بیماری در افراد مبتلا به ام‌.اس منجر شود.

کیتنیس و همکارانش در حال حاضر برای مشخص کردن نقش مکانیسم سیستم ایمنی در حساسیت و تأثیر آن بر فعالیت التهابی ام‌.اس تلاش می‌کنند. این پژوهش، در مجله "Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا