زوال عقل یا دمانس هفتمین علت مرگ در جهان است

سرپرست یک گروه تحقیقاتی درکشورمان می گوید،تیم آنها موفق به دستیابی به فرمول ساخت داروی درمان فراموشی با پایه گیاهی شده است،آنها همچنین مدعی هستندکه با استفاده ازیک نوع قارچ جنگلی فرمول درمان بیماری کلسترول خون و دیابت را بدست آورده اند و فقط مشکل سرمایه گذار دارند.

طبق این گزارش بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع دِمانس (اختلال شناخت و حافظه) با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم همراه است که به مرور حافظه و سایر توانایی‌های ذهنی فرد از جمله تفکر، استدلال و قضاوت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌کند.
اختلال حافظه، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، جابجا گذاشتن اجسام و ضعف یا کاهش قضاوت از علائم هشدار ددهنده آلزایمر محسوب می شوند.
البته آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به آلزایمر در کشور موجود نیست، اما برخی آمار‌های غیررسمی تعداد مبتلایان در کشورمان را حدود 600 هزار بیمار تخمین می زنند و از سوی دیگر مسئولان سلامت و رفاه کشور در سالیان اخیر با توجه به شیب تند سالمندی در کشور نسبت به افزایش بیماری آلزایمر هشدار داده اند.
اما یک گروه تحقیقاتی در کشورمان که در حوزه نانو بیوتکنولوژی و نانو مواد پیشرفته ساختمانی، نساجی، بیمارستانی و زیستی در تهران فعالیت می کند و مراحل دریافت مجوز دانش بنیانی خود را طی می کند،موفق به ساخت چند داروی مهم و اساسی البته با پایه گیاهی برای درمان برخی از بیماری هایی با دامنه شیوع بالا شده است.
دکتر بهمن ابراهیمی حسین زاده استادیار دانشگاه تهران و عضو هیات مدیره این شرکت تحقیقاتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت:شرکت ما یک گروه تحقیقاتی زیرمجموعه خود دارد که متشکل از حداقل 10 دانشجویی است که طی چند سال اخیر فارغ التحصیل شده اند و به جهت دارا بودن توانمندی و استعداد لازم آنها را جذب کرده ایم.
وی با تاکید براینکه، این گروه تحقیقاتی بر روی بیماری های مهم و مسائل مبتلابه جامعه که برای آینده کشور دردسرساز خواهد بود کار کرده است گفت: البته در چند مورد نیز به نتایج بسیار درخشانی نیز دست یافته است و اگر همکاری مناسبی با مراکز تحقیقاتی داخلی شود به طور حتم کاسبی بسیاری از شرکت های داروسازی خارجی در ایران کساد خواهد شد.

ساخت داروی گیاهی برای درمان آلزایمر
اما دکتر ابراهیمی در ادامه یکی از دستاوردهای گروه تحقیقاتی شرکت مبتکران پاک فن را تهیه فرمولاسیون نانو داروی گیاهی برای درمان و پیشگیری از بیماری های خانواده فراموشی از جمله آلزایمر و پارکینسون تحت عنوان 'یادآر'عنوان کرد و افزود: این دارو به کمک نانو سامانه ها و از طریق پوست بصورت استنشاقی یا حتی تزریقی یا خوراکی به مغز منتقل شود.
وی با توضیح بیشتر ادامه داد:ما در واقع موفق شدیم یک ترکیبی از چندگیاه را درون یک حامل نانویی پیوند دهنده قرار دهیم و این حامل کمک می کند هنگامی که دارو وارد بدن فرد می شود به سرعت و با دقت به مغز رسیده و رهایش پیدا می کند و در سایر نقاط بدن پخش نمی شود.
دکترای مهندسی شیمی گرایش نانو تکنولوژی در ادامه با تاکید براینکه، داروی استفاده داروی یادآر پس از تست بر روی حداقل 200 موش آزمایشگاهی در دو دوره نتایج بسیار درخشانی به همراه داشته است گفت: با آزمایش بر روی موش ها به این نتیجه رسیدیم که حتی می توان علائم بهبودی را مشاهده کرد و پس از مدت طولانی تری با انجام آنالییزهای مختلف مشاهده کردیم که سلول های عصبی موش ها نیز بازسازی و بازیابی شد و این کمک می کند که بیماری به طور کامل درمان شود.
وی با تاکید براینکه، در حال حاضر پیگیر ثبت داروی فراموشی هستم، گفت: دریافت مجوز تولید این دارو که پایه آن به طور کامل گیاهی است و هیچ ترکیب شیمیایی یا ماده نگهدارنده به آن اضافه نمی شود، نیازمند انجام تست انسانی است.
وی در خصوص اینکه آیا داروی درمان آلزایمر با پایه گیاهی دارای نمونه خارجی یا داخلی نیز می باشد یا خیر نیز گفت: با پیگیری های بعمل آمده نمونه خارجی یافت نشده است اما در برخی شرکت های داخلی روی برخی ترکیبات آن بصورت متناوب و به تفکیک کار شده است.

داروهای ضد فراموشی در بازار، دارای عوارض نامطلوب
اما ابراهیمی در ادامه یکی از دلائل و انگیزه گروه تحقیقاتی شان برای ساخت داروی گیاهی درمان بیماری فراموشی را بالا بودن آمار مبتلایان به آلزایمر در کشور عنوان کرد و تاکید کرد: به طور حتم این بیماران با داروهای موجود در بازار درمان نمی شوند.
وی تاکید کرد: اثر بخش زیادی از داروهای موجود در بازار مانند ممانتین (Memantine) که بسیار از سوی پزشکان برای بیماران تجویز می شود تنها تا شش ماه است و پس از این مدت این دسته داروها هیچ تاثیری در درمان بیماری فراموشی نخواهند داشت و تنها یک امیدی را در روند بهبودی و طول عمر بیمار خواهند داشت.
این محقق همچنین درخصوص قیمت نانو داروی گیاهی طراحی شده از سوی تیم تحقیقاتی تحت مدیریتی گفت: داروی ما به لحاظ قیمتی، بسیار به صرفه است و به لحاظ تاثیرگزاری برای درمان بیماری نیز بسیار بهینه تر از انواع داروهای موجود در بازار است.
وی با تاکید براینکه، این گروه تحقیقاتی برای مکمل داروی پیشگیری از فراموشی به منظور استفاده افراد سالم نیز اقداماتی انجام داده است افزود: افراد می توانند از این مکمل ها در رژیم غذایی خود استفاده کنند دیگر کار به درمان این بیماری نیز نرسد.

نبود سرمایه گذار اصلی ترین چالش روند راهیابی داروی فراموشی به بازار
ابراهیمی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه داروی گیاهی یادآر برای جذب سرمایه گذار در بخش تجاری سازی ستاد ویژه توسعه نانو نیز به نمایش گذاشته شده است، نبود سرمایه گذار را اصلی ترین چالش روند راهیابی داروی فراموشی به بازار عنوان کرد.
وی با بیان اینکه، طبق برآوردها حدود دو تا سه سال دریافت مجوز فروش این محصول در بازار از سازمان غذا و دارو زمان خواهد برد، گفت: مشکل موجود در واقع آن است که توانایی مالی شخصی مجموعه ما تا حدودی است و ورود به فاز تجاری سازی و تولید محصول نیازمند یاری سرمایه گذاران، شرکت های بزرگ دارویی و شتاب دهنده ها است.
دکترای مهندسی شیمی گرایش نانو تکنولوژی در ادامه می گوید:برخی سرمایه گذاران به دلیل این که تجاری سازی محصول و تایید آن دو تا سه سال زمان خواهد برد عقب نشینی می کنند و در این مرحله کار متوقف می ماند و از دست محققان کار بیشتری برنمی آید.
وی افزود: مجموعه هایی مانند ما توان بیشتری ندارند بیش از این جلو بروند و دانشگاه تهران نیز برای کمک به تجاری سازی محصول به لحاظ بودجه در مضیقه است.

شراکت با یک شتابندهنده برای تولید داروی چربی سوز
ابراهیمی درعین حال با اشاره به شراکت یکی از شتابدهنده ها برای تولید یک دارو برای درمان چاقی مرتبط با آلزایمر با این گروه تحقیقاتی گفت:به دلیل اینکه چاقی مقاومت به انسولین می آورد و این منجر به آلزایمر می شود که این دارو را با یک شتابدهند طرف قرارداد شدیم که تقریبا حدود 800 میلیون قیمت گذاری شد و 30 درصد آن را به این شرکت فروختیم و با آنها شریک شدیم.
این محقق می گوید:این دارو نیز با ترکیبات کاملا طبیعی ساخته شده است و ازطریق پوست به صورت موضعی روی سلول های چربی مضر اثر می کند و باعث می شود این سلول ها از بین بروند و بعد با کمک مویرگ ها از سیستم بدن خارج شده و هیچ اثرجانبی ندارد.
به گفته وی، این دارو برای بیماری های کبد چرب و چاقی های موضعی دور شکم دور بازو زیر غبغب(برجستگی یا آویزانی زیر چانه)و جاهای موضعی بدن بسیار مناسب است. به طوریکه با استفاده از این دارو بصورت موضعی می توان 3 تا 5 کیلوگرم در ماه کاهش داشت.

دستیابی به فرمول دارویی برای درمان کلسترول خون و دیابت
اما گروه تحقیقاتی شرکت مبتکران پاک فن همچنین برای درمان بیماری دیابت و همچنین کلسترول خون با استفاده از یک نوع قارچ بومی کاوش های جدیدی داشته است و به گفته دکتر ابراهیمی در مراحل نخست تست های حیوانی به نتایج بسیار مطلوبی نیز دست یافته است.
وی تصریح کرد: طبق تست های حیوانی انجام شده استفاده از این نوع قارچ حدود 35 تا 40 درصد کلسترول خون و همچنین 60 درصد قند خون را کاهش می دهد.
این محقق در خصوص اینکه آیا استفاده از قارج برای درمان کلسترول خون و همچنین دیابت منشاء خارجی دارد یا خیر نیز اظهارکرد:این مشابه خارجی دارد اما کشورهای دیگر با مواد بومی خود این کار را می کنند و ما نیز برای استخراج دارو از قارچ های جنگلی داخل کشور استفاده می کنیم.
ابراهیمی در ادامه می گوید: متاسفانه و باوجود اینکه چندین مسئول رده بالای کشور در طول دو سال گذشته در جریان توانمندی گروه تحقیقاتی ما برای تولید داروهای ساخت داخل قرار گرفته اند اما در نهایت هیچگونه حمایت آنچنانی از این تیم نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا