ماهواره اقیانوس شناسی آمریکا و فرانسه در یک قدمی پرتاب

ماهواره اقیانوس‌شناسی آمریکا و فرانسه موسوم به Jason 3 در حال حاضر در انتظار انجام تست‌های نهایی است و درون اتاق تمیز کارخانه تالس آلنیا اسپیس قرار گرفته است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا NOAA اعلام کرد:«تحقیقات مربوط به آلودگی موجود ادامه دارد و تا زمان برطرف شدن مشکل، این ماهواره درون اتاق تمیز قرار خواهد گرفت.» این سازمان عهده‌دار و مجری طرح‌های ملی ایالات متحده در زمینه برنامه‌های جوی و اقیانوسی است و زیر نظر وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند.» برنامه نقشه‌برداری سطح اقیانوس‌ها از فضا، در سال ۱۹۹۲ با ارسال ماهواره توپکس آغاز به کار کرد. پس از آن ماهواره‌های جیسون-1 و جیسون-2 وظیفه کنترل سطح و موقعیت آب‌های روی زمین را بر عهده دارند و به زودی نیز ماهواره جیسون-3 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. هدف از این کار، کنترل میزان موجودی آب قابل استفاده در قسمت‌های مختلف زمین و همچنین کنترل عوارض است.

ماموریت جیسون-1 بین سال‌های 1992 تا 2006، سبب ایجاد تغییراتی اساسی در درک دانشمندان از پویایی جریان‌های گردشی اقیانوس‌ها و شرایط آب و هوای جهانی شد. در سال 2008، ناسا و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه با همکاری سازمان‌های هواسنجی ایالات متحده و اروپا، ماهواره جیسون-2 را به فضا پرتاب کردند. هدف از ماموریت این ماهواره که به تهیه نقشه توپوگرافی سطح اقیانوس‌ها می‌پردازد، ادامه این فعالیت‌های درازمدت در راستای نظارت مستمر و دایمی جهانی بر اقیانوس‌ها بوده است. برخی از نتایج علمی مهم به دست آمده طی این ماموریت‌ها، شامل مطالعه در زمینه جریان‌های گردشی آب اقیانوس‌ها، درک عمیق‌تر در مورد ارتباط بین اقیانوس‌ها و شرایط جوی و تقویت پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و شرایط اقلیمی بوده است.

ماهواره جِیسون 3 آخرین مدل از رشته ماهواره‌هایی است که تغییرات سطح آب‌های جهان را به مدت دو دهه اندازه‌گیری و امکان پیش‌بینی‌های دقیق‌تر وضعیت هوا، شرایط اقیانوس‌ها و تغییرات اقلیمی را فراهم خواهد کرد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس از انجام تست‌های نهایی، ماهواره برای پرتاب توسط راکت فالکون 9 آماده خواهد شد. این ماهواره در هنگام پرتاب وزنی در حدود 510 کیلوگرم خواهد داشت و برای یک ماموریت 5 ساله، در فاصله 830 کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت.

مأموریت جیسون-3 با ارزشی در حدود 350 میلیون دلار، بخشی از برنامه‌ای بین‌المللی است که با مدیریت سازمان ملی علوم اقیانوسی و جوی ایالات متحده و سازمان بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی اروپا و همکاری سازمان ناسا و آژانس فضایی فرانسه اجرا می‌شود. داده‌های دریافتی از این ماهواره در ارتقای سطح دانش از تغییرات جهانی و منطقه‌ای سطح دریاها، پیش‌بینی عملیاتی وضع اقیانوس‌ها و هوا، الگو سازی از امواج اقیانوس‌ها، پیش‌بینی شدت‌گیری توفان‌ها، پیش‌بینی‌های مربوط به چرخه‌های آبی و هوایی ال نینو و ال نینا، و پژوهش‌های اقلیمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این داده‌ها همچنین در بررسی مسائل مهم مربوط به تغییر آب و هوای جهانی کاربرد خواهند داشت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا