استفاده از پژوهش و تحقیقات علمی در سطح ملی

نظام‌ آموزش عالی با تربیت تخصصی افراد، مدیران و رهبران آنها را برای حضور در جامعه آماده می کند. علاوه بر این، با بررسی علمی چالش های کشور به حل مسائل و اصلاح نارسایی‌ها پرداخته و راهکارهای علمی ارائه می دهد.

از این رو، اکثر صاحب نظران یکی از اهداف‌اولیه آموزش عالی را رشد و توسعه دانش، مهارت، نگرش‌ها و توانایی‌های افراد برای بهبود شرایط کشور می دانند.

همه اینها در حالی است که دامنه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری اقدامات پژوهشی و تحقیقات علمی در کشور ما چندان مطلوب نیست. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که با وجود برخورداری کشور از امکانات بالقوه در حوزه علمی و دانشگاهی و استادان و نیروهای محقق چرا نتوانسته ایم در حوزه استفاده از پژوهش های علمی برای حل بحران ها و چالش های کشور درست عمل کنیم.

بر اساس این گزارش، اغلب کشورهای موفق و پیشرفته با رویکرد علمی در بخش های مختلف مدیریت کشور به چنین جایگاهی رسیده اند. این کشورها به این باور رسیده اند که دانشگاه ها به معنای عام، بسترهای تربیت نیروی انسانی و توسعه دانش و فناوری هستند.

بنابراین، در ایران نیز باید رویکرد علمی در انجام امور نهادها و سازمان های اجرایی کشور عملی شود تا در دراز مدت بتوانیم تاثیرات آن را بر وجوه مختلف کشور شاهد باشیم.

بر این اساس به تازگی رئیس سازمان فضایی کشور از آمادگی این سازمان برای مشارکت و همکاری با دانشگاه ها و نهادهای علمی خبر داد.

دکتر مرتضی براری، از آمادگی این سازمان برای مشارکت با دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند مدل مشارکتی را به سازمان فضایی ارائه دهند.

پیرو ایم موضوع، معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز بر لزوم بهره برداری از نتایج پژوهش در سیاستگذاری‌های نظام سلامت تاکید کرد از اجرای پروژه‌هایی استفاده از نتایج پژوهش های حوزه علوم پزشکی در تصمیم گیری ها خبر داد.

دکتر باقر لاریجانی بر لزوم بهره برداری از نتایج پژوهش در سیاستگذاری‌های نظام سلامت تاکید کرد و گفت: از برنامه‌های مهمی که مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی پیگیری خواهد کرد اجرای پروژه‌هایی در زمینه ارتقای کیفیت پایان نامه‌های دانشجویان علوم پزشکی و استفاده از نتایج این پژوهش‌ها در تصمیم گیری هاست.

این اعتقاد که تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریبا مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که از این پژوهش‌ها بهره می‌گیرند.

باید توجه داشت که دامنه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری حرکت پژوهشی و تحقیقات علمی در سطح ملی مطرح است. از این رو، امروزه هر اقدامی برای روشن ساختن اهمیت تحقیق و موانعی که پیش روی آن قرار دارد، حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، توجه مدیران و مسوولان کشور به اهمیت پژوهش و تاثیر آن در تصمیم گیری ها نکته مهمی است که باید مورد توجه واقع شود. جای بسی خوشحالی دارد که فرهنگ استفاده از پژوهش های علمی و دانشگاهی در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های کلان کشور که مدتها در مغفول مانده بود، در حال شکل گیری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا