میکروربات هایی که باکتری ها را شناسایی می کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، اصولاً تشخیص باکتری "کلستریدیوم دیفیسل" بسیار زمان‌بر است.در این راستا محققان دانشگاه "هنگ‌کنگ"(CUHK) میکروربات‌های فلوئورسنت ساخته‌اند که می‌توانند وجود باکتری "کلستریدیوم دیفیسل"( C. diff) را در نمونه‌های مدفوع تشخیص دهند.

عملکرد این میکروربات‌ها به اندازه‌ای سریع است که می‌توانند در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی خاصی باکتری "کلستریدیوم دیفیسل" را در نمونه‌های مدفوع شناسایی کنند."کلستریدیوم دیفیسل" یک باکتری از باکتری‌های گرم مثبت و اسپور دار است که یکی از علل عفونت‌های روده‌ای بیمارستانی به شمار می‌آید. سموم کلستریدیوم دیفیسیل در مدفوع ۱۵ تا ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به اسهال ناشی از آنتی بیوتیک و بیش از ۹۵ درصد بیماران مبتلا به کولیت غشاء کاذب، یافت می‌شود. بیش از ۹۰ درصد از موارد عفونت به کلستریدیوم دیفیسیل پس از درمان یا در حین درمان با آنتی بیوتیک رخ می‌دهد.

این فناوری دارای نانوذرات کربن فعال است. زمانی‌که این میکروربات با سموم تولید شده توسط باکتری "کلستریدیوم دیفیسل" مواجه می‌شود، روشنایی ماده فلوئورسنت ربات تغییر پیدا می‌کند.

این تغییر رنگ بعضی مواقع با تجهیزات عکس‌برداری دیجیتال شناسایی می‌شود.شکل و ساختار میکروربات سبب می‌شود که فرآیند تشخیص باکتری که در سراسر نمونه مدفوع وجود دارد، سریع‌تر انجام شود.محققان چینی اظهار کردند که این فرآیند به تشخیص سموم با غلظت کم نیز کمک می‌کند.

چون در ساخت این میکروربات‌ها از نانوذرات مبتنی بر آهن استفاده شده است، محققان می‌توانند آن‌ها را از بیرون و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی به کنترل درآورد. نتایج این پژوهش در مجله" Science Advances" انتشار یافت.