نیاز به دکترین منسجم برای کاربردی کردن مقالات و پژوهش ها

در سال های اخیر، حجم مقالات علمی کشور از رشد بسیار بالایی برخوردار شده است اما این رشد شتابان و این حجم فزاینده تعداد مقالات منتشرشده، گره چندانی از مشکلات بخش های مختلف کشور باز نکرده است.

به نظر می رسد که معنا و مفهوم مقاله به عنوان یک سند معتبر علمی که نشان دهنده نتایج حاصل از یک پژوهش و یافته جدید علمی است، در کشور ما به درستی جا نیفتاده است. چراکه در نگاه بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه، مقاله ابزاری برای کسب مدرک تحصیلی و یا ارتقای شغلی است. از همین رو، بخش عمده ای از مقالات منتشرشده در مجلات علمی و یا ارایه شده در کنفرانس های مختلف، فاقد پشتوانه پژوهشی و یا دست کم یافته تازه علمی هستند. پس دور از انتظار نیست که این مقالات پس از انتشار در مجله و یا ارایه در کنفرانس، به گوشه ای نهاده شده و راهی به سوی صنعت و جامعه پیدا نمی کنند.

عبدالوحید فیاضی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در سال های اخیر تعداد مقالات نوشته شده و منتشرشده در کشور ما افزایش چشمگیری یافته اما مهم کاربردی بودن این مقالات است. یکی از آسیب های علمی کشور ما همین افزایش تعداد مقالات است که دلیل عمده آن هم طی مدارج علمی و تخصصی و یا ارتقای شغلی است در حالی که کاربست این مقالات بسیار محدود است.

فیاضی خاطرنشان کرد: بخشی از علت کاربردی و عملیاتی نشدن مقالات ارایه شده به ضعف پژوهش های انجام گرفته مربوط می شود و مهم تر از آن، ضعف دستگاه های اجرایی است که می بایست این پژوهش ها را عملیاتی کنند. سوای از این مساله، ضعف در ارتباط جامعه علمی و جامعه کاربردی همچون دانشگاه و صنعت، دانشگاه و کشاورزی و… و عدم وجود یک دکترین کاملا منسجم برای برقراری این ارتباط و عملیاتی کردن پژوهش ها و خرد پویای جامعه دانشگاهی، از دیگر مواردی است که مانع کاربردی شدن مقالات و پژوهش ها شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا معیار وزارت علوم در بحث ارتقای شغلی استادان دانشگاه نباید از تعداد مقالات ISI به موارد کیفی تر تغییر کند؟ گفت: بله حتما باید در شرایط نحوه ارتقای شغلی استادان بازنگری شود. شرایطی که در حال حاضر برای این ارتقا در نظر گرفته می شود، همان مدل سنتی است که استاد می بایست این تعداد مقاله و کتاب و پژوهش داشته باشد. حالا کیفیت این مقالات و کتاب ها چگونه است و چه میزان مفیدند، یک محل آسیب جدی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با بحث فروش مقالات علمی به عنوان دیگر آسیب این حوزه چگونه باید برخورد شود؟ اظهار کرد: هم مجلس شورای اسلامی و هم وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نسبت به این موضوع پیگیر هستند. ما خرید و فروش مقالات و پایان نامه ها را یک توهین به جامعه علمی کشور می دانیم. این پدیده یک پدیده زشت و مذموم و مخرب برای آینده علمی کشور است و هرچه زودتر باید با آن برخورد شود. اگر در این زمینه خلا قانونی وجود دارد، وزارت علوم آن را به مجلس بیاورد و ما هم کمک می کنیم تا به سرعت رفع شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا