هفته آگاهی از مغز در سراسر کشور برگزار می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،دکتر محمدتقی جغتایی مشاور ارشد دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در نشستی با اشاره به برگزاری هفته آگاهی از مغز، گفت: هفته آگاهی از مغز در سراسر دنیا برگزار می شود.

وی افزود: دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ دهه مغز در دنیا نامگذاری شده است و از آن موقع به بعد، مطالعات و شناخت و تحقیقات نسبت به مغز بیش از پیش افزایش یافت تا مردم نسبت به مغز خود و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها آگاهی پیدا کنند.

جغتایی با بیان اینکه امروزه ۱۰۰ کشور به این کمپین پیوسته اند، خاطرنشان کرد: کشورما هم از سالهای گذشته قدم های خوبی در این عرصه گذاشته است و برای چهارمین دوره هفته آگاهی از مغز را برگزار می کند.

به گفته مشاور ارشد دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، در ایران حوزه علوم و شناختی اولویت اول کشور محسوب می شود که در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اقدامات کشور در زمینه علوم شناختی گفت: تاکنون ۴۰ آزمایشگاه و مرکز تحقیقات در دانشگاه ها شکل گرفته است؛ ۵۰ هزار دانش آموز در سال تحت حمایت ستاد علوم شناختی قرار می گیرند تا بتوانند ایده های خود را در این زمینه اجرایی کنند.

جغتایی با تأکید بر اینکه ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی نقش هماهنگی بین ارگان های مختلف، انجمن ها، مراکز تحقیقاتی و غیره را در حوزه علوم شناختی در اختیار دارد، تصریح کرد: از این رو هفته آگاهی از مغز از هشتم اسفند به مدت یک هفته برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای علوم شناختی در باغ کتاب تهران

سینا توکلی دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری هفته آگاهی از مغز در سراسر کشور نمایشگاهی در باغ کتاب تهران از دستاوردهای محققان کشور، شرکت های دانش بنیان و غیره در باغ کتاب تهران برگزار می شود؛ پیش بینی شده که ۳۰ غرفه از آزمایشگاه ها، انجمن ها، دانش آموزان و شرکت های دانش بنیان حضور بیابند.

وی با بیان اینکه در هفته آگاهی از مغز سفیران مغز شناخت که همان دانشجویان نخبه پزشکی هستند، در مدارس به  دانش آموزان اطلاعاتی در مورد مغز و بیماری های مغزی می دهند، گفت: همچنین در حوزه های دانش آموزی، سمینارهای تخصصی در تهران و شهرستان ها به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

توکلی با اشاره به اهداف برگزاری هفته آگاهی از مغز اظهار داشت: تشخیص زود هنگام بیماری های مغزی، مداخلات به هنگام بعد از تشخیص بیماری ها و توانمند سازی عملکرد مغز از جمله اهداف این برنامه بزرگ در سراسر کشور به شمار می رود.

دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز تصریح کرد: همچنین با کمک شهرداری، برنامه های مربوط به بیماری هایی همچون آلزایمر، افسردگی و غیره در خانه های سلامت و فرهنگ سراها برگزار می شود.

به گفته وی مسابقه دانش آموزی مغز من که پیش از این در کشور آلمان برگزار شد، در مراسم افتتاحیه آگاهی از مغز تقدیر خواهند شد و جایزه اهوازی را دریافت می کند؛ جایزه اهوازی از سوی ستاد علوم شناختی به برگزیدگان حوزه علوم شناختی اعطا می شود.

توکلی یادآور شد: مسابقه جهانی مغز سال آینده در کره جنوبی برگزار می شود که تیمی از دانش آموزان برگزیده به این مسابقه فرستاده می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا