درمان سرطان معده با یک روش نوین آندوسکوپی توسط محققان ایرانی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،دکتر سید رضا فاطمی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از درمان موفقیت‌آمیز درمان کانسر معده در مرحله اولیه  با استفاده از روش نوین برش زیرمخاطی آندوسکوپی (ESD) در بیمارستان آیت الله طالقانی این دانشگاه خبر داد.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: علت ۹۰ درصد تومورهای معده، آدنوکارسینوم مخاطی معده است. هرساله حدود ۸۷۰ هزار مورد بیمار مبتلا به تومور معده در جهان شناسایی می‌شوند که متأسفانه ۶۵۰ هزار مورد آن‌ها منجر به مرگ می‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دلیل آمار بالای مرگ‌ومیر این بیماران را عدم‌تشخیص بیماری در مرحله اولیه بیماری (مرحله محدود به مخاط) عنوان کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که تبحر مراکز پیشرفته درمانی دنیا از جمله مرکز ملی سرطان ژاپن (NCC)، شناسایی تومور معده در مراحل بسیار اولیه و سطحی است، افزود: در این مراکز تشخیص بیماری زمانی صورت می‌گیرد که تومور محدود به مخاط و زیر مخاط است و تنها یک تغییر رنگ مخاطی، برجستگی یا فرورفتگی میلی‌متری وجود دارد. در این مراکز با استفاده از آندوسکوپ ‌های مجهز به دستگاه (MBI) و برش زیرمخاطی یا (ESD) درمان تومور انجام می‌شود.

فاطمی با اشاره به سابقه ۱۰ ساله استفاده از روش ESD در کشورهای پیشرفته جهان برای درمان تومورهای معده در مراحل اولیه بیماری گفت: این تکنیک ابتدا در ژاپن توسط اساتید معروفی نظیر پروفسور اونو ONO و پروفسور سایتو sito ابداع شد و با توجه به اثربخشی آن به سایر کشورهای پیشرفته نیز گسترش یافت.

وی در خصوص کارایی و اثربخشی این روش منحصربه‌فرد در درمان تومورهای معده اظهار داشت: روش ESD برای درمان تومورهای معده محدود به مخاط (M) و زیر مخاط (SM) که غدد لنفاوی را درگیر نکرده‌اند با اندازه کمتر از ۳ سانتیمتر در نوع زخمی و حدود ۳ سانتیمتر در نوع بدون زخم  به کار می‌رود.

این فوق تخصص گوارش و کبدخاطرنشان کرد: در این روش ابتدا اطراف و حدود تومور سطحی نشانه‌گذاری می‌شود و با تزریق مایع در لایه‌های زیرین مخاط ، تومور از لایه‌های عمقی کاملاً بالا می‌آید. سپس با ایجاد سوراخی در مخاط توسط چاقوی آندوسکوپی (چاقوی طراحی‌شده مخصوصی به نام (IT) و توکسویا فلکسیبل) به‌تدریج از یک طرف بافت زیرمخاطی و مخاطی را از لایه عضلانی جدا می‌کنند تا تومور کاملاً از لایه‌های زیرین معده جدا شود و درنهایت تومور جدا شده به‌وسیله آندوسکوپی از دهان بیمار خارج می‌شود.

معاون آموزشی بخش آندوسکوپی گوارش بیمارستان آیت الله طالقانی با اشاره به‌وقت گیر و دقیق بودن این تکنیک گفت: گرچه این روش وقت‌گیر بوده و باید باحوصله کامل و دقت انجام شود، اما باعث جداسازی کامل و یکپارچه تومور شده و احتمال عود بعدی آن بسیارکم است بنابراین به‌صورت روتین در کشور ژاپن توسط اساتید فن برای درمان بیماران به کار می‌رود.همچنین تکنیک مذکور به مراکز درمانی پیشرفته اروپایی و آمریکایی آموزش  داده می‌شود و در این کشورها نیز در حال انجام است.

فاطمی با بیان این مطلب که  در ایران نیز از سال ۲۰۱۴ موارد معدودی از تومورهای اولیه معده با تکنیک ESD در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت الله طالقانی و چند مرکز دیگر با موفقیت انجام شده است، اظهار امیدواری کرد این تکنیک تخصصی اثربخش به‌عنوان روش کاملاً مؤثر و جدیدی در درمان تومورهای اولیه معده به کار گرفته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا