شش پادکست برای عاشقان علم

امروزه در شبکه وسیع و گسترده اینترنت جهانی،  پادکست‌های بسیاری ارائه می‌شود که  برخی از آن‌ها می‌توانند علمی باشند. دوستداران و عاشقان علم می‌توانند از پادکست‌های علمی که به انتشار اطلاعات علمی در قالب فایل‌های صوتی می‌پردازند، توجه کنند. معمولاً در این فایل‌ها؛ تحقیقات علمی، داستان‌هایی با ویژگی‌های دقیق و موارد جذاب برای کودکان و بزرگ‌سالان ارائه می‌شود که والدین می‌توانند همراه فرزندانشان به آن‌ها گوش دهند.

پادکست (Podcast) یا پادپخش یا تدوین صوتی انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت صورت می‌گیرد. این پادکست‌ها توسط کاربران معمولاً روی یک پخش‌کنندهٔ موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است.

در اینجا به توضیح مختصری در مورد 6 پادکست جذاب و مشهور جهان که مخاطبان علمی بسیاری را در همه گروه‌های سنی به خود جلب کرده، اشاره‌کنیم.

1- پادکست What the If: فیلیپ شین (Philip Shane) کارگردان سینمای مستند و از کارکنان سابق ناسا، با همکاری متیو استنلی (Matthew Stanley) یک مورخ علمی، یک پادکست مخلوطی از گمانه‌زنی‌های عجیب‌وغریب به همراه واقعیت‌های علمی را راه‌اندازی کرده‌اند. این پادکست بخش‌های متنوعی علمی دارد. یکی از بخش‌های قابل‌توجه و جذاب این پادکست مصاحبه با دانشمندان مهمی است که با شین و استنلی همکاری می‌کنند. از جمله  مشهورترین مصاحبه‌شوندگان و مهمانان این پادکست می‌توان به برین کیتینگ (Brian Keating) کیهان‌شناسی، ونسا پیروتا (Vanessa Pirotta) از محققان جانورشناسی دریایی و نهنگ ها و کلیفورد جانسون (Clifford Johnson) از فیزیکدانان نظری و نویسنده یک رمان گرافیکی و مصور پر مخاطب اشاره کرد. قسمت‌های مختلف این پادکست هر سه‌شنبه منتشر می‌شود.

2– پادکست چشم‌انداز خیال سین کارول (Sean Carroll’s Mindscape): شون کارول (Sean Carroll) از جمله فیزیکدانان نظری است که این پادکست را تولید و سرپرستی می‌کند. در این پادکست مصاحبه‌های جذاب و جدی با دانشمندان، هنرمندان، انسان شناسان و دیگر شخصیت‌های  دنیای علم انجام‌شده و به مخاطبان ارائه می‌شود. راجر پنروث (Roger Penrose) فیزیکدان، ریچل بارکز (Raychelle Burks) شیمیدان و آنتونی پین (Anthony Pinn) دانشمند علوم دینی نمونه‌هایی از این شخصیت‌ها هستند که این پادکست با آن‌ها مصاحبه کرده و فایل آن را برای مخاطبان خود ارائه کرده است. کارول یک مصاحبه‌کننده حرفه ای و ماهر است و موضوعات مورد بحث و مهمانان خود را با دقت خاصی انتخاب می‌کند. در این پادکست موضوعات علمی عمیق و جذابی ارائه می‌شود تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.

3- پادکست تقطیر (Distillations): این پادکست داستان‌های عمیق و جذاب تاریخ علمی که اغلب پیامدهای مهم علمی را شرح می‌دهد، ارائه می‌کند. قسمت اخیر این پادکست حق امتیاز 1988 برای موش آزمایشگاهی OncoMouse، یک موش که به‌طور ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشت، موردبحث قرارگرفته بود. در این قسمت به بررسی و پاسخ به سوالاتی در مورد پیامدهای علمی، حقوقی و اخلاقی حق امتیاز موجودات زنده برای انجام آزمایش‌های پزشکی پرداخته‌شده است. این پادکست به‌طور ماهرانه ای مصاحبه‌های متنوع، کلیپ‌های تاریخی صوتی مختلف و قسمت‌هایی مخلوط از چند برنامه را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

4- پادکست برینز آن (Brains On): هدف اصلی این پادکست دانش آموزان ابتدایی است به‌طوری‌که یک چشم‌انداز علمی متنوع از هر چیز، از آشپزی گرفته تا ترن‌های هوایی مخصوص کودکان را به بحث و توضیح می‌کشاند. هر قسمت از این پادکست حاوی حقایق علمی، جوک و سرگرمی‌های علمی به همراه سؤالات شنوندگان است که به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. موللی بلوم (Molly Bloom) تولیدکننده رادیو عمومی مینه سوتای ایالات‌متحده آمریکا در هر قسمت از این پادکست، مهمانی جدید داشته و مصاحبه جدیدی را برای مخاطبانش ارائه می‌کند.

5- پادکست هفتگی دنیای فیزیک (Physics World Weekly): در این پادکست جالب‌ترین اخبار از انجمن فیزیک برای مخاطبان ارائه می‌شود. داستان‌های علمی، مقالات علمی مناسب و پیش‌بینی‌های فیزیک را می‌توان در میان کارهای این پادکست مشاهده کرد. برخی از جالب‌ترین قسمت‌های این پادکست شامل مصاحبه‌هایی با فیزیکدانانی مانند Melanie Windridge است که در مورد چگونگی تغییر فیزیک صعود به کوه اورست صحبت می‌کند.

6- پادکست PhDivas: لیز وین (Liz Wayne) مهندس پزشکی و کریستین ژین یو (Christine Xine Yao) تولیدکننده و هدایت‌کننده این پادکست هستند که در مورد دانشگاه، فرهنگ و عدالت اجتماعی در تقسیم علم، ریاضی، مهندسی و تکنولوژی / علوم انسانی می‌پردازند. این پادکست توجه ویژه‌ای به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان فوق دکترا دارد. از مباحثی که در این پادکست به آن پرداخته‌شده می‌توان به موضوعاتی درباره پیشرفت و فراز و نشیب کارشناسان عمومی در سیستم‌عامل‌ها مانند توییتر اشاره کرد. تولیدکنندگان این پادکست محققان جذاب از انواع رشته‌ها را دعوت کرده تا در مورد کارشان با آن‌ها مصاحبه کنند.

منبع: physicstoday