گسترش شبکه فیبرنوری مشکل را برطرف می کند

دسترسی به اینترنت پرسرعت یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورهاست. همه افراد تمایل دارند که به اینترنت سریع دسترسی داشته باشند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن نیاز خود را از طریق این فناوری برطرف کنند.

امروزه دیگر در همه مناطق جهان اینترنت عرضه می‌شود اما میزان سرعت اینترنت در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. کشورهای پیشرفته در این زمینه پیشتازند و با داشتن تجهیزات پیشرفته، سریعترین اینترنت جهان را ارائه می‌دهند. متاسفانه ایران، در میان کشورهای خاورمیانه، علیرغم استفاده روزافزون و گسترده کاربران از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، جایگاه مناسبی در سطح جهان ندارد.

در هرحال، در چند سال اخیر دسترسی مردم به اینترنت افزایش چشمگیری یافته و بسیاری از مناطق مختلف اکنون یه این فناوری دسترسی دارند، البته در رابطه با افزایش این آمار، نباید نقش گوشی‌های همراه را نادیده گرفت.

با همه این تفاسیر سال‌ها از ارائه اینترنت در ایران می‌گذرد ولی هنوز هم کاربران ایرانی از سرعت آن رضایت ندارند. شواهد هم حاکی از آن است که ایران رتبه خوبی در سرعت اینترنت نداشته است.

کشورمان در رتبه‌بندی میانگین سرعت اینترنت در میان همسایگان خود جایگاه نامناسبی دارد و بررسی ها نشان دهنده این موضوع است که در رتبه بندی سرعت اینترنت ایران تنها بالاتر از افغانستان، پاکستان و ترکمنستان قرار گرفته است.

حساسیت ها در رابطه با این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرده است که به تازگی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حساب شخصی خود نوشت: مردم از کیفیت ارتباطات نسل ۳ و چهارم در حاشیه شهر‌ها و یا جاده‌ها راضی نیستند. چرا؟ به زبان ساده: چون شیر آب دو اینچی از لوله نیم اینچی تغذیه می‌شود. با فیبر نوری این مشکل برطرف می‌شود. از امروز، عملیات احداث ۴۹۶۰ کیلومتر فیبر نوری برای حل این مشکل، آغاز شد. 

وی در واکنش به عدم رضایت مردم از استفاده نسل سوم یا چهارم ارتباطات در حاشیه‌ شهرها و جاده‌ها واکنش نشان داد و گفت این مشکل با فیبرنوری برطرف می‌شود. به گفته او عملیات احداث ۴۹۶۰ کیلومتر فیبر نوری برای حل مشکل ارتباطات نسل سوم و چهارم، آغاز شده است.

امروزه از تکنولوژی فیبر نوری برای دستیابی به سرعت بالا استفاده می شود. سرعت اینترنت فیبر نوری حدود ۱۰ هزار مگابیت در ثانیه (۱ گیگابیت در ثانیه) است که به کاربران قابلیت دسترسی به وب سایت ها را با بالاترین سرعت می دهد. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اینترنت فیبر نوری چیست و چه تاثیری بر سرعت اینترنت می گذارد؟

اینترنت فیبر نوری جزو بهترین سرویس های اینترنتی شناخته شده است که انتقال اطلاعات به کمک آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. فیبر نوری اطلاعات مجازی بین مراکز داده و کاربران را با سرعت زیادی منتقل می کند. حتی میزان انتقال اطلاعات با این فناوری به ترابایت نیز می‌رسد. به همین دلیل استفاده از اینترنت فیبر نوری نسبت به اینترنت‌های کابلی (ADSL) و دایل آپ سریع‌تر انجام خواهد شد.

در کشور ما سالیان سال انحصار فیبر نوری در تملک مخابرات بود اما، در سال قبل اعلام شد که انحصار اینترنت فیبر نوری در ایران از شرکت مخابرات خارج شده و شرکت هایی از جمله آسیاتک ، شاتل و.. می توانند از ارائه این سرویس به مشتریان خود بهره ببرند.

بر اساس این گزارش یکی از مهمترین مزیت های فیبر نوری ارزان تر بودن آن نسبت به کابل های مسی است. ضمن اینکه فیبر نوری نازکتر است و افت سیگنال کمتری دارد. علاوه بر این، تداخلی در سیگنال های انتقال داده شده ایجاد نمی کند و اطلاعات بیشتری را به صورت همزمان انتقال می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا