علم در 1 اسفند ماه

  • روز جهانی عدالت اجتماعی

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2007، 20 فوریه را به‌عنوان روز جهانی عدالت اجتماعی معرفی کرد و از کشورهای عضو دعوت کرد که با اختصاص روز عدالت اجتماعی برای ترویج فعالیت‌های ملی مطابق با اهداف اجلاس جهانی توسعه اجتماعی گام بردارند و در ریشه‌کن کردن فقر، ارتقاء اشتغال کامل و کار مناسب، برابری جنسیتی و دسترسی به رفاه اجتماعی و عدالت تلاش کنند. گسترش فقر، گرسنگی، تبعیض و نقض آشکار حقوق بشر توسط دولتمردان با نام برقراری نظم، ازجمله خبرهای تکان‌دهنده است که همواره منتشر می‌شود، اما در برخی مواقع تنها واکنش نسبت به این فجایع، صدور اعلامیه‌ای از سوی کشورهای دیگر است.   برقراری عدالت اجتماعی همراه با حذف موانع جنسیتی، سن، نژاد، قومیت، مذهب، فرهنگ و … در زندگی انسان‌ها است. با رعایت اصول عدالت اجتماعی از برابری جنسیتی و یا حقوق مردم بومی و مهاجرین حمایت می‌شود.مسئولان سازمان ملل متحد معتقدند که بحران اقتصادی جهان ازجمله مواردی است که باعث کند شدن روند برنامه‌های انسانی این سازمان می‌شود.

  • ارسال تصاویر ماه از سوی رنجر۸ 

رنجر ۸  یک فضاپیمای بدون سرنشین پروژه فضایی رنجر ساخت ایالات متحده آمریکا بود که در سال ۱۹۶۵ به سوی فضا پرتاب شد. این کاوشگر فضایی توسط ناسا طراحی شد و هدف آن گرفتن عکس‌هایی با وضوح بالا از سطح کره ماه و انتقال آن‌ها به کره زمین بود.20فوریه رنجر ۸ ناسا با موفقیت ۷٬۱۳۷ تصویری را که از ماه گرفته بود، ۲۳ دقیقه قبل از سقوط  روی دریای آسایش، به زمین مخابره کرد.

  • افتتاح موزه متروپولیتن

موزه کلان‌شهری هنر  هم‌چنین مشهور به موزه متروپولیتن، از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است. موزه در منهتن نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک و خیابان پنجم قرار دارد. این موزه در ۱۸۷۲ میلادی افتتاح گردید. موزه متروپولیتن نیویورک حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است. موزه کلان‌شهری هنر، سالیانه حدود ۴ میلیون بازدیدکننده دارد. قدیمی‌ترین دارایی این موزه مربوط به (به تقریب) ۳۰۰۰۰۰ سال تا ۷۷۰۰۰ سال پیش است و سنگ آتشزنه‌ای‌است که در مصر یافت شده‌است.

 

  • تولد جرج فیتزجرالد اسموت

جرج فیتزجرالد اسموت ۳ متولد ۲۰ فوریهٔ ۱۹۴۵است.وی دانشمند آمریکایی اخترفیزیک و کیهان شناسی است که توانسته‌است جایزهٔ نوبل فیزیک و جایزهٔ یک میلیون دلاری مسابقهٔ تلویزیونی Are You Smarter Than a 5th Grader را از آن خود کند.  اسموت و جان ماتر در سال ۲۰۰۶ برای کارشان بر روی کاوشگر زمینهٔ کیهان یا COBE جایزهٔ نوبل را برنده شدند. در ادامه این کار باعث سنجش جسم سیاه از روی ناهمسانی تابش زمینهٔ کیهانی شد.  این پروژه کمک مؤثری به کاملتر شدن نظریهٔ انفجار مهیب کرد. با توجه به نظر داوران جایزهٔ نوبل، پروژهٔ COBE را می‌توان به عنوان نقطهٔ شروعی برای کیهان شناسی به عنوان دانشی دقیق دانست. اسموت جایزهٔ نوبل خود را به یک بنیاد خیریه هدیه کرد.

  • درگذشت رابرت پری

رابرت پری  متولد ۶ می ۱۸۵۶ بود. وی کاشف آمریکایی بود که ادعا داشت در ۶ آوریل ۱۹۰۹ به عنوان نخستین فرد به مختصات جغرافیایی قطب شمال رسیده‌است. ادعای او در بیشتر قرن بیستم به گستردگی تأیید می‌شد اما امروزه به گستردگی مورد شک قرار گرفته‌است.او۲۰ فوریه ۱۹۲۰ درگذشت.

  • درگذشت ماریا گوپرت مایر

ماریا گوپرت مایر متولد  ۲۸ ژوئن ۱۹۰۶ بود. وی فیزیکدان آمریکایی آلمانی تباراست که در سال ۱۹۶۳ برای تحقیق بر روی ساختار پوسته‌ای هسته برنده جایزه نوبل در فیزیک شد.  او بعد از ماری کوری دومین زنی بود که موفق به دریافت این جایزه شده‌است.او۲۰ فوریه ۱۹۷۲درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا