ترغیب مردم راز بقای استارت آپ ها

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا با وجود این حجم از ایده ها و استارت آپ ها همه آنها موفق خواهند بود و آیا برای هر ایده و مهارتی باید دست به راه اندازی یک استارت آپ زد؟

ایجاد زیرساخت های موردنیاز برای رشد و توسعه اکوسیستم استارت آپی و هموار کردن مسیر کارآفرینان، هدفی است که در سال های اخیر توسط دولت پیگیری شده است، اما متخصصان در سطح جهانی معتقدند کامیابی و موفقیت در این حوزه بدون داشتن اطلاعات دقیق از استارت آپ ها، کارآفرینان و دغدغه های آنان و همچنین شناخت نیازمندی های اساسی این بخش جوان، پویا در اقتصاد کشور، امکانپذیر نخواهد بود.

با این وجود، رشد استارت آپ ها یا همان شرکت های نوپا در کشور روند صعودی خوبی داشته و این موضوع نوید آینده روشنی را در این بخش می دهد.

البته علیرغم اینکه در سراسر جهان و البته کشورهای پیشرو در این زمینه حوزه فعالیت استارت آپ ها بسیار گسترده است اما در ایران استارت آپ ها بیشتر به شرکت های نوپای فعال در حوزه تکنولوژی یا فناوری اختصاص دارد این در حالیست که استارت آپ ها این قابلیت را دارند که در هر حوزه ای راه اندازی شده و فعالیت کنند.

علیرغم سرعت رشد استارت آپ ها در کشور که بسیار جای خوشحالی دارد اما، متاسفانه عموم مردم آشنایی چندانی با ماهیت این شرکت ها و عملکرد آنها ندارند. استارت آپ ها با یکدیگر تعامل خیلی خوبی دارند، بعضا از یکدیگر خدمات می گیرند و به حفظ و نگهداری یکدیگر اهمیت می دهند اما کمتر پیش می آید که جهت آگاه سازی عمومی و جذب حداکثری اقشار جامعه تلاش کنند. این خلا تا جایی پیش رفته که عده ای معتقدند در حال حاضر دنیای استارت آپی از دنیای واقعی جداست.

صاحبنظران حوزه معتقدند تا زمانی که تمام سطوح مردم از فعالیت های این شرکت های استارت آپی مطلع نشوند نمی توان امید داشت که آنها در آینده به شرکت های معتبر و بزرگی تبدیل شوند. ضمن اینکه اگر شرکتی بتواند از سطح دنیای استارت آپی خودش را بیرون کشیده و به عموم مردم معرفی کند، می تواند سهم خوبی از بازار به دست آورد. از این رو، لازم است این شرکت ها اهمیت و فواید خود را به خوبی به عموم مردم معرفی کنند تا در آینده بتوانند به موفقیت های لازم دست یابند.

این در حالیست که چندی پیش، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیرامون فعالیت این شرکت ها با بیان اینکه آنچه موجب می شود یک اقتصاد مبتنی بر دانش پا بگیرد زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری است اظهار کرد: دانش به تنهایی نمی تواند زمینه ساز شکل گیری اقتصاد دانش بنیان باشد بلکه هر یک از حلقه های این زنجیره باید در کنار هم کار کند تا یک زیست بوم سازگار با ایده های نوآورانه، کارآفرینی و پژوهش کارآمد محقق شود.

به گفته وی، پژوهش متکی به سرمایه گذاری دولتی، نمی‌تواند نیازی از نیازهای جامعه را حل کند زیرا ساختار و مفهوم دولت نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورها شناخت ساز و کارهای لازم برای این دست پژوهش ها را در اختیار ندارد.

ستاری در ادامه شهرهای هوشمند فناور را بستر اصلی کارهای دانش بنیان و استارت آپی دانست و گفت: بسیاری از مفاهیمی که امروز مرسوم است در آینده نه چندان دور دستخوش تحولات جدی خواهد شد؛ اما آموزش در آینده به یک برهه زمانی خاص از زندگی معطوف نمی‌شود و آموزش تا لحظه مرگ معنا می یابد.

وی ادامه داد: در آموزش کارآفرینی و استارت آپی، شهرها به عنوان بستر و خاستگاه اصلی نوآوری نقش مهمی ایفا می کنند و بزرگترین نقش شهرها فراهم کردن زمینه ای است که شهروندان هر روز در معرض یادگیری مفاهیم تازه قرار می گیرند.

آمار و ارقام چه می گویند؟

بر اساس این گزارش، بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیش از 80 درصد استارت آپ ها در کشور در سه سال اخیر راه اندازی شده اند. علاوه بر این، 27.2 % از استارت آپ ها کمتر از 6 ماه دوام می آورند و معمولا بیشتر میزان ماندگاری استارت آپ ها بین 6 ماه تا یک سال است.

تقریبا 49% از کسب و کارها به بازار کار ورود پیدا می کنند و 23.4% درصد به رشد و درآمد می رسند .اکثر این کسب و کارها در حوره خرید و فروش آنلاین کالاها به صورت B2C هستند و در رتبه بعدی استارت آپ هایی که در حوزه فنی وICT  هستند و یا به آموزش و سرگرمی مشغولند دارای بیشترین آمار حوزه های فعالان استارت آپ ها هستند.

آمارها نشان می دهد که در ایران بیشترین مقوله ای که باعث توسعه کسب و کار می شود زیر ساخت فیزیکی و پویایی بازار داخلیست. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا زیرساخت فیزیکی و هنجار های فرهنگی و اجتماعی نقش پر رنگ تری در شکل گیری استارت آپ ها دارند. آلمان نیز بر روی برنامه های کارآفرینی دولت سرمایه گذاری کرده و در ترکیه نیز این بستر با آموزش در مدارس، در حال توسعه است .

آمارها حکایت از آن دارند که بیشتر استارت آپ ها در پایتخت فعالیت می کنند و چیزی در حدود 4 درصد آنها در شهرهای بزرگ مثل شیراز، مشهد و اصفهان مستقر هستند که به نظر می رسد باید با کمک صاحبنظران و دست اندرکاران این حوزه در کشور متعادل سازی در این خصوص انجام گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا