گزارشی ملی از وضعیت فاضلاب پلاژهای ساحلی خزر

به گزارش سیناپرس، پروین فرشچی در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان محیط زیست یک سازمان اجرایی نیست اما به عنوان یک سازمان نظارتی مسوولیت نظارت بر عملکرد دستگاه ها را عهده دار است.
وی اظهارداشت: یکی از مواردی که در اولویت برنامه های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، حفظ محیط زیست دریایی پهنه های آبی کشور از جمله دریای خزر است.
وی ادامه داد: سالانه شاهد ورود حجم زیادی فاضلاب از مبادی مختلف مانند فعالیت صنایع ، پساب های کشاورزی و فاضلاب ناشی از فعالیت پلاژها یا همان استراحتگاه های سازمان ها و نهادهای مختلف در حاشیه خزر هستیم که با نزدیک شدن به فصل گرما و مسافرت این مساله پررنگ تر می شود.
فرشچی با اشاره به اینکه بیشترین حجم پلاژها در استان مازندران واقع شده اند تاکید کرد: برای ساماندهی این بخش به پلاژهایی که وابسته به نهادها و سازمان های دولتی هستند مهلت 6 ماهه داده بودیم که این مهلت به پایان رسیده و اکنون باید در روند خود اظهاری یا بازرسی دوم ببینیم که این پلاژها در چه شرایطی قرار دارند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر اصلاحات را انجام ندهند می توانیم فعالیت آنها را متوقف کنیم اما تلاش می کنیم ابتدا اهمیت حفاظت از پهنه های آبی را به آنها یادآور شویم و آنها را مجاب کنیم که دارند از دریا و ساحل استفاده می کنند و این روند هزینه دارد و نمی توانند با بهانه از زیر بار این هزینه شانه خالی کنند زیرا اگر فعالیت این استراحتگاه ها نظامند شود قطعا محیط زیست دریایی آن بخش نیز حفظ می شود.
وی اظهار داشت: بر این اساس اخطارهای اولیه داده شده و در خوداظهاری و بازرسی هایی که داریم یک گزارش ملی دراین باره تهیه خواهیم کرد و حتما از نهادها خواهیم خواست که برای این مساله تمهیداتی داشته باشند، حال یا خودشان می توانند مستقل اقدام کنند یا اینکه با وزارت نیرو هماهنگ شوند و بودجه ای در اختیار بگذارند و روی تصفیه فاضلاب و مدیریت آن کار کنند.
معاون محیط زیست دریایی درباره اینکه می توانید پلاژهای متخلف را تعطیل کنید گفت: می توانیم آنها را تعطیل کنیم اما هدف دادن انگیزه است تا در مسیر صحیح و سالم حرکت کنند زیرا حجم زیادی مسافر سالانه به ویژه در فصا تابستان از این امکان به عنوان شناگاه استفاده می کنند از این رو سالم بودن آنها بسیار حایز اهمیت است.
فاضلاب بیشتر پلاژهای دستگاه های دولتی در حاشیه خزر بدون رعایت مسایل زیست محیطی دفع می شود و این معضل قبلا به اطلاع نهاد ریاست جمهوری رسیده شده و بر اساس دستور معاون اول رئیس جمهوری ضرب الاجل 6 ماهه برای جمع آوری فاضلاب ها تعیین شده بود که اکنون این مهلت به پایان رسیده است.
استان مازندران 338 کیلومتر از ساحل خزر را در اختیار دارد. طبق آمار رسمی 85 درصد از این ساحل در اختیار دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی است و بقیه در اختیار مردم قرار دارد.
دستکم 40 دستگاه دولتی در سواحل مازندرانی دریای خزر دارای پلاژ هستند که تنها در اختیار کارکنان و کارمندان خودشان قرار می دهند. تصمیم گیری و نوبت بندی برای استفاده از این پلاژها و اداره آنها هم بر عهده سازمان مرکزی دستگاه های متولی در پایتخت است.
آلودگی شناگاه های ساحلی دریای خزر در مازندران سبب شد تا از دو سال پیش محیط زیست به همراه دستگاه های متولی طرح سلامت سنجی این مناطق را به اجرا بگذارد. بر این اساس این طرح برای شناگاه ها پرچم هایی با سه رنگ آبی، زرد و قرمز تعریف شده که باید از آغاز فصل شنا نصب شود.
پرچم آبی به معنای تضمین سلامت شناگاه بر اساس معیارهای 17 گانه، پرچم زرد به معنای ایده آل نبودن محیط برای شنا و پرچم قرمز هم بیانگر وضعیت بحرانی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا