توسعه گردشگری ملی با راه اندازی پارک سافاری

سافاری (Safari)، یک ماجراجویی است که غالبا به صورت زمینی بوده و معمولا در آفریقا انجام می‌شود. در قدیم برنامه‌های شکار در آفریقا هم جزئی از سافاری به حساب می‌آمد اما امروزه سافاری صرفا در سفرهای کوتاه زمینی به منظور مشاهده و تصویربرداری از حیوانات در حالت طبیعی خودشان خلاصه می‌شود.

امروزه وجه منفی سافاری که همان شکار و از بین بردن گونه های مختلف حیوانی است از بین رفته و جای خود را به مسائل مثبت و مدرن جدیدی همچون مشاهده و تصویربرداری از حیوانات در حیات وحش داده‌است. امروزه سافاری در مشاهده حیوانات و محیط زندگی آن‌ها در دل طبیعت و حیات وحش و حتی در بعضی از مناطق محافظت‌شده همچون پارک‌های ملی با هدف تحسین طبیعت و متعلقات آن و همچنین فراهم آوردن فرصتی برای کمک و حمایت از طبیعت و حیات وحش خلاصه می‌شود.

به تازگی اخباری مبنی بر احداث نخستین پارک سافاری کشور در قزوین منتشر شده است که بر اساس آن تکمیل این پروژه به عنوان نخستین سافاری پارک کشور، گام بسیار بزرگی در جهت توسعه گردشگری ملی محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، این سافاری پارک در فضایی به مساحت ۲۴ هکتار در بوستان ملی باراجین قزوین احداث می شود که اجرای آن بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

چرا قزوین؟

سوالی که با شنیدن این خبر ممکن است در ذهنتان ایجاد شود این است که چرا قزوین برای اجرای این طرح انتخاب شده است؟ مدیر اجرایی طرح توسعه بوستان باراجین قزوی در پاسخ به این سوال گفت: ناینگونه پارک ها در جهان بر بستر صفر ایجاد می شود بنابراین، ما باید آن را در شیب ۳۰ درجه احداث کنیم که کار بسیار سختی است که با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که منطقه باراجین قزوین مکان مناسبی برای اجرای این طرح است.

ضمن اینکه طراحی نخستین پارک سافاری کشور به گونه ای است که هیچ درختی قطع نخواهد شد و استقاده از این پارک برای معلولان و سالمندان نیز راحت خواهد بود. شنیده ها حاکی از آن است که سه مسیر دسترسی برای سافاری پارک قزوین پیش بینی شده که یک مسیر برای عبور خودرو و یک مسیر برای کوهنوردی و یک مسیر برای افراد مختلف است که از این طرق می توانند همه حیوانات را در مسیر مشاهده کنند که این منطقه پتانسیل خوبی برای اجرای این طرح داشته است.

بر اساس این گزارش، دره های آبشار، ببرها، گرگ ها، قوچ و میش، گوزن ها، دره پرندگان شکاری، باغ کاکتوس، باغ پروانه، حوض کروکودیل ها، باغ کودک و یک پل شیشه ای در این مجموعه پیش بینی شده است. همچنین فضای بزرگی برای ایجاد مجتمع های تجاری و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در طراحی دیده و در کنار آن ساخت سوئیت های اقامتی نیز پیش بینی شده است.

جالب ترین سافاری در دنیا

در حالی قرار است در کشورمان پارک سافاری در قزوین راه اندازی شود که پیش از این کشورهای بسیاری در سطح جهان اقدام به ساخت چنین مجموعه هایی کرده اند که در ادامه این گزارش به معرفی آنها می پردازیم.

هند

در هند است که می توانید مانند افسانه ها سوار بر فیل شوید و به قلب جنگل های بکر بروید. هند یکی از بهترین محل های دنیا برای سافاری و رفتن به دل طبیعت است. در سافاری های این کشور در کوه تبت حیوانات نادری برای بازدید علاقه مندان وجود دارد. جنگل ها پر از حیواناتی مثل شیر، مار و گونه های عجیبی است که برای علاقه مندان به حیات وحش بسیار جالب توجه خواهد بود. در این کشور، پارک های ملی زیادی وجود دارد که بسیار بزرگ هستند و در آن ها حیوانات متنوعی زندگی می کنند.

تایلند

در تایلند هم مانند هند می توانید حیوانات و گونه های مختلفی را ببینید. حیوانات در این کشور انگار بخشی از شهروندان آن هستند. البته بعضی از حیوانات آنقدر نادر نیستند که بتوانند باعث شگفتی بازدیدکنندگان شوند اما در هرحال، دیدن آن ها در حالی که مشغول زندگی طبیعی خود هستند جالب به نظر می رسد.

آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی می توانید امکانات زیادی برای یک سافاری فوق العاده داشته باشید. پارک ملی «کروگر» به داشتن حیوانات مختلف و متنوع در دنیا معروف است. در این پارک حیواناتی وجود دارند که بسیاری از آن ها کشنده هستند و شاید مستند معروف سفر به آفریقا را برایمان تداعی کنند. اما اصلا جای نگرانی نیست چراکه، این سافری، کاملا ایمن بوده و بازدیدکنندگان می توانند بدون هیچ ترس یا نگرانی حیوانات را از نزدیک ببینند.

در هرحال، آفریقای جنوبی یکی از بهترین مکان‌‌های سیاحتی در قاره آفریقا به حساب می‌آید که در آن طیف وسیعی از حیوانات حیات وحش و از طرفی نیز پوشش گیاهی بسیار متنوع یافت می‌شود که شاید به همین دلیل است که با شنیدن نام پارک سافاری اولین چیزی که به ذهن گردشگران و علاقه مندان به حیات وحش تداعی می شود، نام کشور آفریقای جنوبی است.

استرالیا

استرالیا نیز به عنوان کوچکترین قاره زیستگاه کانگروهای دوست داشتنی محسوب می شود که قطعا با وجود این کانگروها، همه دوست دارند سافاری را در این کشور تجربه کنند. ضمن اینکه در سافاری های این کشور می توانید شترمرغ سواری هم بکنید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا