نگاهی به بزرگترین رویداد گردشگری ایران

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تنها رویداد رسمی صنعت گردشگری و هتلداری در ایران بوده که دارای مجوز قانونی سازمان توسعه تجارت است.

برگزاری نمایشگاه چه فایده ای دارد؟

در عصر حاضر نمایشگاه ها به مثابه ویترین هایی هستند که محصولات و فعالیت های نهایی یک صنعت را به نمایش در آورده و باعث رونق اقتصاد در صنعت ها می شوند. علاوه بر این، نمایشگاه ها تقاضا و درخواست های ملت های مختلف را در سطوح بین المللی، تشخیص می دهند و برای رفع مشکلات از طریق گرد هم آوردن مسوولان و متخصصان اقدام می کنند.

حضور در نمایشگاه مزایا و فواید زیادی دارد که برای فعالان اقتصادی و بازرگانی می تواند فاکتور مهمی به حساب آمده و نتایج قابل توجهی را برای شرکت ها و کمپانی های حاضر در آن داشته باشد.

دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته نیز از این امر مستثنی نیست. بنا به گفته مجریان برگزاری آن، این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا فعالان صنعت گردشگری با ایجاد تعامل و ارتقاء دانش تخصصی خود در این حوزه بتوانند گام های منسجمی را در راستای توسعه این صنعت در کشور بردارند. علاوه بر این، مهمترین رویکرد این نمایشگاه ایجاد تعامل بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی است.

این نمایشگاه با 23 هزار متر فضای مفید نمایشگاهی باعث حضور چشمگیرتر شهرستانی‌ها شده که به نظر می رسد یکی از ویژگی های دوازدهمین نمایشگاه گردشگری نیز همین باشد.

از آنجا که بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان صنعت گردشگری کشور ما مقصد خوبی است که توانایی جذب گردشگران خارجی متعدد را دارد اما متاسفانه در بسیاری مواقع شاهد این موضوع هستیم که گاهی گردشگران خارجی بدون هیچ شناختی وارد ایران می‌شوند و پس از گشت و گذار و آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ ایران با نگاهی کاملا مثبت کشورمان را ترک می‌کنند. از سوی دیگر، همین موضوع در مورد گردشگری داخلی کشورمان نیز صدق می کند. بنابراین برگزاری نمایشگاه گردشگری از آن جهت لازم و ضروری به نظر می رسد که می تواند با معرفی نقاط مختلف ایران و شناساندن ویژگی های مختلف هر فصل از منطقه به علاقه مندان وضعیت گردشگری داخلی را نیز به نحو مطلوبی ارتقا دهد.

یکی دیگر از ویژگی های این نمایشگاه این است که تمرکز خود را بر روی ساماندهی نقاط کم بهره از گردشگر تنظیم کرده است. بر این اساس سعی شده بازدیدکنندگان همه داشته‌های استان های کمتر معرفی شده و چیزهایی که برای سفر رفتن به آن استان لازم است را می‌بیند و به این صورت به راحتی می‌تواند سفر خود را تنظیم کند که قطعا در جذب او تاثیرگذار است.

حضور خارجی ها در نمایشگاه

در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته 660 شرکت ایرانی و شرکت کنندگانی از 12 کشور ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند، ایتالیا، اندونزی، افغانستان، پاکستان ، آلمان، هندوستان، ویتنام و کامبوج در این نمایشگاه حضور دارند. علاوه بر این، مهمانانی از 57 کشور این رویداد گردشگری کشور را مورد بازدید قرار داده اند.

با همه این تفاسیر، برای برگزاری یک نمایشگاه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان برای حضور در آن توجیه منطقی داشته و نمایشگاه توان پاسخگویی به نیازها و ارتقای کمی و کیفی صنعت مورد نظر را داشته باشد.

در هرحال متخصصان جهانی بازاریابی و تبلیغات معتقدند نمایشگاه به مثابه یک بمب تبلیغاتی معتبر به حساب می آید که می توان با یک حضور برجسته و پر رنگ در آن، به توفیقات مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست یافت.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا