دستگاه حذف نیترات از آب در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان رونمایی شد

همزمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی با حضور دکتر پور عابدی معاون پژوهش و فنآوری جهاددانشگاهی، مهندس مرتضی تیموری رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر محب رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر رجبی مدیر تحقیق و پژوهش شرکت آب منطقه ای اصفهان، ابوذر پور مدنی معاون پژوهشی، معاونین و مدیران و اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان  از "دستگاه حذف آلودگی نیترات از آب آشامیدنی" رونمایی شد.

نوید ناصری مدیر گروه شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: این دستگاه در سیستم های تصفیه آب بمنظور کاهش بار آلودگی نیترات از آب آشامیدنی، به روش نانو فیلتراسیون، کاربرد دارد.

وی افزود: در این روش موفق شدیم 95 در صد از آلودگی نیترات آب را برطرف کنیم و این روش نسبت به روش های متداول مانند اسموز معکوس و رزین تبادل یونی در حذف نیترات، از راندمان بالاتری برخوردار است.

مدیر گروه شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: پروژه ی تصفيه‏ ي آب‏ هاي آلوده به نيترات و ايجاد فن‏آوري مناسب و كارآمد به منظور كاهش آلودگي نيترات آب‏ هاي آشاميدني، با رويكرد صنعتي كردن نمونه آزمايشگاهي، در این مرکز ساخته و تولید شد.

وی توضیح داد: در جریان استفاده از سموم و كودهاي نيتراته و شيميايي در زمين‏ هاي كشاورزي، به مرور زمان اين خاك‏ هاي آلوده شسته شده و آب‏ هاي زيرزميني، به نيترات آلوده می شود، اين موضوع از لحاظ زيست‏ محيطي بسيار حائز اهميت بوده و اين نيترات بايد در آب شرب حد مجاز داشته باشد.

این محقق جوان عنوان کرد: اهميت موضوع بر اين است كه نيترات برای سلامتي كساني كه آب آلوده به نيترات را استفاده مي‏ كنند مضر است و به مرور زمان دچار يك سري اختلالات مي ‏شوند.

وی کاهش هزينه های ساخت دستگاه و بهره ‏برداري آسان را نسبت به سایر روش های تصفیه از مزایای این روش نسبت به روش‏ هاي موجود عنوان و خاطر نشان کرد: استان اصفهان با نظارتي كه شرکت آبفا در چاه‏ هاي تأمين آب شرب دارد، چنانچه آب چاهي به نيترات آلوده باشد به روش نانوفيلتراسيون آلودگي آب به نیترات را تا رسیدن به حد مجاز،كاهش مي‏ دهيم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا