پروتز دستی که به کاربر خود حس لامسه می‌دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،یک زن سوئدی به تازگی موفق به دریافت یک پروتز دست با عضلات و اعصاب شده است.

این زن اولین فرد در جهان است که پروتز دستی با این شکل دریافت می‌کند.عملکرد این دست به نحوی است که به صاحب خود احساس منتقل می‌کند.این دست بر خلاف نمونه‌های سابق است و بازوی صاحب دست متعلق به خودش باقی می‌ماند.

این پروژه با همکاری محققان دانشگاه فناوری " چالمرز " سوئد و " Scuola Superiore Sant’Anna" ایتالیا و شرکت سوئدی " Integrum AB" انجام شده است.

این پروتز به یک جفت میله تیتانیومی قابل کاشت متصل می‌شود و یکی از این میله‌ها به استخوان "زند زیرین" و دیگری به استخوان "زند زبرین" متصل می‌شود.

استخوان "زند زیرین" یکی از دو استخوان طویلی است که در ساعد قرار دارد و مچ دست را به آرنج متصل کرده و به بدن نزدیکتر است.

"زند زبرین"استخوانی است بلند در سمت خارجی ساعد که موازی زند زیرین بوده و مچ دست را به آرنج متصل می‌کند.

در این پروتز در استخوان‌های زند زیرین نیز الکترودهایی قرار می‌گیرد که به اعصاب و عضلات نزدیک خود کشش پیدا می‌کنند. این الکترودها برای خواندن قصد کاربر استفاده می‌شوند تا احساس مربوطه را به وی انتقال دهند.

در دستان این زن سوئدی ۱۶ الکترود به کار رفته و احساسی که وی با استفاده از این دست دریافت می‌کند دقیق‌تر از حس لامسه است.

تاکنون این پروتز تنها در دست این یک نفر آزمایش شده و استفاده گسترده‌تر از آن زمان بر است زیرا این زن باید وزن پروتز را تحمل کندو با آن احساس راحتی پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا