بدن انسان در تعطیلات به راحتی تسلیم بیماری می‌­شود

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرآنلاین،  اما اصولا افراد در تعطیلات طولانی مدت خیلی زود درگیر بیماری یا ویروس ‌های آنفولانزا می‌­شوند که در نهایت آنها را مجبور می‌کند تا مدتی در تخت استراحت کنند. این روند تنها مربوط به روزهای زمستان نیست و تحقیقات نشان می ‌دهد که بدن انسان در تعطیلات به راحتی تسلیم بیماری می‌­شود. عامل این اتفاق ‌ها چیست؟

تعطیلات به تنهایی می‌­تواند حس خوبی در ما ایجاد کند. در روزهای آخر کاری که قرار است بعد از آن به تعطیلات بروید، به شدت کارها را پیگیری می ‌کنید و تمام روز مشغول فکر کردن به این هستید که چطور برای تعطیلات آماده شوید. به سختی ورزش می ‌کنید، غذاهای سالم می ‌خورید تا بتوانید در تعطیلات رژیم خود را فراموش کنید.

طبق نظر دکتر Edo Paz این رفتارها باعث می‌­شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. استرس و خستگی روزهای آخر کاری باعث می‌­شود که در تعطیلات سیستم ایمنی بدن نتواند در برابر ویروس ‌ها مقاومت کافی داشته باشد. همچنین افراد بعد از روزهای کاری به یکباره دست از ورزش، فعالیت و غذای سالم کشیده و بدن را برای بیماری محیا می‌­کنند. پزشکان پیشنهاد می ‌کنند که در تعطیلات نیز رویکرد متعادلی داشته باشید. رویکرد متعادل در واقع به مفهوم این است که خوردن غذای سالم، ورزش و خواب کافی فراموش نشود.

بیماری هایی که افراد در زمان تعطیلات دچارشان می‌شوند، صرفا سرماخوردگی و آنفولانزا نیست. بسیاری از افراد در این مدت در معرض ابتلا به بیماری ‌های روحی و روانی نیز هستند. این نوع بیماری ها به «اثر نا امیدی» معروف هستند که به طور معمول فرد بعد از یک دوره استرس دچار آن می ‌شود.

گزارش U.S. News & World در سال 2016 براساس تحقیقاتی بیان کرد که افراد در تعطیلات آخر هفته بیشتر در معرض حملات قلبی هستند. همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ در تایوان نشان داد که در روزهای تعطیلات و یکشنبه ‌ها، پذیرش بخش اورژانس برای بیمارانی که دچار زخم معده شده‌­اند، بسیار بیشتر از روزهای معمولی است.

این موضوع خیلی واضح است: شما با مردم در تماس هستید و در نتیجه بسیاری از میکروب ‌ها می ‌توانند در فرودگاه یا راه‌آهن و یا در اتوبوس‌های بین شهری و در طی سفر، وارد بدنتان شوند. بنابراین شما به راحتی بیمار می‌­شوید.

ویروس ‌ها و میکروب ‌های بی شماری توسط افراد بیمار در فضا پخش می‌­شوند و در نتیجه وارد بدن افراد حاضر در این مکان ‌ها می‌شوند. این موضوع در داخل هواپیما شدیدتر هم هست، زیرا تعداد زیادی از افراد داخل فضایی بسته قرار دارند. در داخل هواپیما جریان هوا بسیار کم است، بنابراین این فضا، بهترین مکان برای دریافت ویروس ها و میکروب های جدید است.

برای حفظ سلامتی در سفر پیشنهاد می‌­شود قبل از غذا خوردن حتما دست خود را بشویید و تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنید. در نظر داشته باشید که صندلی ‌های هواپیما کثیف ‌ترین مکان دنیا و بهترین راه برای دریافت أنواع بیماری ‌ها هستند.

گذشته از نکاتی که در بالا ذکر شد، در اینجا لازم است موارد دیگری را برای پیشگیری از بروز بیماری در تعطیلات عنوان کرد. اول در مورد آنفولانزا باید گفت که پزشکان معتقدند که همه‌­ی افراد بالای ۶ ماه بهتر است در سال یکبار آنفولانزا بگیرند. با این کار، سیستم ایمنی بدن آماده‌ی دفاع از ویروس خواهد بود. همچنین شما می‌توانید رعایت بهداشت را پیش از سفر تمرین کنید و دست ‌های خود را بعد از هربار لمس سطوح، بشویید و ضدعفونی کنید.

اگر در حال حاضر بیمار هستید، قبل از سفر سلامتی خود را به دست بیاورید. زیرا علاوه بر اینکه سفر باعث تشدید بیماری شما می ‌شود، می‌تواند بیماری شما را به دیگران هم انتقال بدهد. قبل از سفر عطسه و سرفه ‌هایتان را بهبود ببخشید و حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت تنها ماجراجویی شما در مقصد، سفر از تخت هتل به داروخانه خواهد بود و بس.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا