اندازه گیری آلودگی فلوراید در آب با استفاده از ابزار جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،کلید اصلی این فناوری ماده جدیدی موسوم به SION-105 است که یک چارچوب فلزی-آلی محسوب می شود و محققان آن را به صورت آزمایشگاهی تولید کرده اند. چارچوب های فلزی-آلی موادی هستند که از اتصال یک کلاستر از یون فلزی به لیگاندهای آلی تشکیل می شوند و دارای ساختارهای، تک بعدی، دوبعدی یا سه بعدی هستند. این مواد به دلیل تطبیق پذیری ساختاری، دارای کاربردهای مختلفی از جداسازی مواد نفتی گرفته تا سم زدایی آب کاربرد دارند.
ماده SION-105 در حالت عادی درخشان است؛ اما در مجاورت یون های فلوراید کدر می شود. محققان از همین ویژگی به منظور اندازه گیری میزان فلوراید موجود در آب استفاده می کنند. این دستگاه قابل حمل که به تبع ماده جدید با عنوان SION-105 نام گذاری شده است در مقایسه با روش های کنونی بسیار ارزان تر بوده و هر شخصی به سادگی می تواند از آن استفاده کند.
در بسیاری از کشورها مانند آمریکا، استرالیا، برزیل، مالزی و ویتنام به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت استخوان های شهروندان به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می شود. تا زمانی که غلظت این ماده کمتر از 1.5 میلی گرم در لیتر باشد، خواص مفیدی را دارد، اما اگر غلظت آن افزایش یابد ممکن است منجر به بروز بیماری ها و عوارض جدی برای دندان و استخوان ها به ویژه در نوزادان و جنین شود.
محققان با استفاده از این دستگاه توانستند میزان فلوراید موجود در نمونه های آب به دست آمده از ویتنام، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را با دقت بالایی اندازه گیری کنند. به گفته محققان نتایج به دست آمده از این اندازه گیری ها با نتایج حاصل از روش کروماتوگرافی یونی که یک شیوه استاندارد اندازه گیری فلوراید است، کاملا همخوانی داشت.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of the American Chemical Society منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا