روسیه هم اقدام به راه اندازی شبکه اینترنتی مستقل کرد

هدف از اجرای این تصمیم این است که تأمین کنندگان اینترنت در کشورها بتوانند استقلال شبکه آنها را در داخل کشور تضمین کنند تا بتوانند در مواقع لزوم (مانند جنگ)، ارتباط اینترنتی خود را با شبکه جهانی قطع کنند و اینگونه ضمن داشتن استقلال در این رابطه با امنیت سایبری کشور خود نیز کمک کنند.

بر همین اساس به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد به‌عنوان بخشی از برنامه‌ آزمایشی که برای جنگ سایبری آینده طراحی شده، به‌طور کوتاه مدت از اینترنت جهانی قطع شود. بر اساس این گزارش، این آزمایش به این معناست که داده‌ها، بین شهروندان و سازمان‌های روسی در کشور باقی می‌ماند و در سطح جهانی پخش نخواهد شد.

پرواضح است که برای اجرای درست این طرح علاوه بر امکان قطع ارتباط، اپراتورها باید ابزار فنی لازم برای تغییر مسیر ارتباطات اینترنتی روسیه را فراهم کنند تا در شرایط خاص، مسیرهایی که پیش از این ابتدا اطلاعات را به خارج از کشور منتقل کرده و سپس وارد می کردند، به یکدیگر متصل شده و ارتباطات را درون روسیه حفظ کنند.

ضمن اینکه تمام ترافیک اینترنتی روسیه باید در مسیرهای قابل رؤیت «Roskomnazor»، سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه، قرار گیرد تا محتوای ممنوع فیلتر شده و از حضور مسیرها در شبکه داخلی و عدم خروج آنها از کشور اطمینان حاصل شود.

اوایل ماه جاری بود که در ایران نیز شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ارسال نامه ای عنوان کرده بود «کلیه پذیرندگانی که دارای سرور خارج از کشور هستند، در تاریخ هفتم بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به مدت دو ساعت سرویس مبتنی بر کارت نخواهند داشت» که این نامه در فضای مجازی کشور با عنوان «رزمایش قطع اینترنت» منتشر شد. عنوانی که به گفته وزیر ارتباطات «یکی از فجیع‌ترین عباراتی است که برای ضایع‌کردن یک موضوع مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور به‌کار برده شده است.»

ضمن اینکه مهرماه سال 91 نیز مسولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات وعده داده بودند. بنابر گفته ها یکی از اهداف اصلی شبکه ملی اطلاعات این بوده که بتواند شبکه مستقل و حفاظت شده در اختیار کاربران قرار دهد. اما موضوع محدود شدن دسترسی به اینترنت جهانی پس از طرح عنوان اینترنت ملی مطرح شد و البته در این باره نیز مسوولان وزارت ارتباطات بارها متذکر شده بودند که هدف از این اقدام، میزبانی و یا مدیریت کلیه اطلاعات داخلی در کشور خودمان است.

با توجه به فعالیت اغلب کشورها برای اجرا و راه اندازی شبکه اینترنتی مستقل داخلی، اینگونه انتظار می رود که مراحل بعدی و آمادگی کامل این شبکه برای دسترسی به اینترنت جهانی با سرعت قابل قبول انجام شود و شاهد قطعی اینترنت و یا کندی سرعت آن نباشیم. از این رو، مسوولان مربوطه باید همت کرده و تمام تلاش خود را کنند تا به زودی سه فاز این شبکه که تا کنون اجرایی شدن آن به تعویق هم افتاده با سرعت و دقت هرچه تمام تر راه اندازی شود تا از طریق سرعت و کیفیت مطلوب اینترنت ملی طبق وعده‌های داده شده این امکان، در اختیار کاربران قرار بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا