وزارت بهداشت پنهان‌کاری نکند

نکته قابل تامل این است که برخی از بیماری ها برخلاف مسری بودن، به علت اینکه برای جان انسان ها کمتر خطرناک هستند کمتر در معرض توجه و نگرانی قرار می گیرند. بیماری آنفلوانزا در زمره این بیماری ها قرار دارد.

برخی از بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک هستند و از هرکدام به طرف مقابل سرایت می کنند، این گونه بیماری ها به علت مسری بودن و در تماس بودن انسان و حیوان به مراتب خطرناک تر هستند. آنفلوانزای خوکی یکی از این بیماری هاست که در عصر حاضر به اندازه گستره حیات، گسترش یافته است.

آنفلوانزای خوکی دارای تمام شاخصه های یک بیماری مسری و خطرناک است که علیرغم تلاش های مجدانه پژوهشگران علم پزشکی هنوز داروی موثری برای پیشگیری یا درمان قطعی آن وجود ندارد. همین موضوع باعث شده که آنفلوانزا از حالت یک بیماری معمولی با درجه خطر پایین به یک بیماری کشنده تبدیل و موجب نگرانی جدی تمامی مردم، دولت ها و نهادهای ملی و بین المللی در زمینه بهداشت و سلامت شود.

به تازگی نیز اخباری مبنی بر شیوع این بیماری واگیردار در کشور به گوش رسیده که موجب نگرانی مردم و مسوولان شده است. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که این بیماری واگیردار در کشور در حال شیوع است و تا کنون جان چند نفر از هموطنانمان  را نیز گرفته است.

در حالی این اخبار دهان به دهان می چرخد که مسوولان وزارت بهداشت در واکنش به اظهاراتی مبنی بر شیوع آنفلوانزای خوکی، با تاکید بر آنکه در حال حاضر آنفلوانزای خوکی در ایران نداریم، ادعا کرده اند که از نظر آنفلوانزا امسال نسبت به سال گذشته و تا این بازه زمانی سال آرام تری بوده و شدت بیماری زایی آن هم قدری کمتر بوده است.

دکتر کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفت: ویروس‌های آنفلوانزای فصلی همیشه در جهان در فصل سرما شایع می‌شوند. بنابراین، وقوع این آنفلوانزا در سال جاری به هیچ وجه غیر معمول نبوده و هرساله تکرار می‌شود.

وی افزود: بر خلاف اظهارات در سال جاری از نظر آنفلوانزا نسبت به سال گذشته تا کنون سال آرام‌تری بوده و شدت بیماری‌زایی آنفلوانزا هم قدری کمتر بوده است؛ هر چند که در بعضی از کشورها آنفلوانزای H1N1 شایع بود و این امر غیر معمولی نیست.

جهانپور تاکید کرد: خوشبختانه در سال جاری تا کنون هیچ گونه اتفاق خاصی در کشور در رابطه با روند این بیماری که جای نگرانی داشته باشد رخ نداده است. هر چند تا پایان فصل سرما حدود دو ماه دیگر باقی مانده است و در طی این مدت ممکن است شاهد موج دیگری از آنفلوانزا باشیم و این امر قابل پیش بینی نیست.

با وجود تکذیب وجود آنفلوآنزای خوکی در کشور توسط وزارت بهداشت، همایون هاشمی، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مجددا بر ادعای قبلی خود اصرار کرده و گفت: یک مورد فوتی در اثر ابتلا به این بیماری در کشور داشته‌ایم و صدور تکذیبیه بدون تحقیق در مورد وجود آنفلوانزای خوکی در کشور توسط مسئولان وزارت بهداشت غیرعلمی و محل سوال است.

وی تاکید کرد: مستنداتی دارم دال بر وجود یک مورد فوت بیماری که مبتلا به آنفلوانزای خوکی بوده است که این موضوع به تائید پزشکان متخصص نیز رسیده است. دوستان در وزارت بهداشت پنهان‌کاری نکنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا