عبور دنباله‌دار سبزرنگ از کنار زمین و صورت فلکی شیر

به گزارش سیناپرس ، مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: دنباله‌دار سبز رنگ "ایواموتو" (Iwamoto) یا (C/2018 Y۱) با سرعت ۲۳۸ هزار و ۹۹ کیلومتر بر ساعت به دیدار خورشید و زمین آمده است. این جرم زیبا در نزدیکی بعضی کهکشان‌ها از دید ناظر زمینی دیده می‌شود و فرصتی عالی برای عکاسان نجومی است.

وی قدر (درخشندگی) این جرم آسمانی را ٦.٥ تا ٧.٥ دانست و ادامه داد: این دنباله‌دار با دوربین‌های دوچشمی و یا تلسکوپ‌های کوچک آماتوری قابل مشاهده است.

عتیقی با تاکید بر اینکه این دنباله‌دار بدون هیچ‌گونه خطری، شب ۲۲ بهمن ماه (۱۱ فوریه ۲۰۱۹) از نزدیکی زمین در زمینه صورت فلکی شیر عبور کرده و امشب، ۲۳ بهمن‌ماه (١٢ فوریه ٢٠١٩) نیز از نزدیکی زمین در زمینه صورت فلکی شیر عبور خواهد کرد، یادآور شد: مدار دنباله‌دار C ۲۰۱۸ Y۱ بیضی کشیده و یک دنباله‌دار دراز دوره است. محاسبات نشان می‌دهد بازگشت این دنباله‌دار به نزدیکی خورشید ١٣٧١.٣ سال دیگر خواهد بود.

دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: ساعت ۶ بامداد و قبل از روشنی هوا در بامداد سه‌شنبه ۲۳ بهمن، دنباله‌دار Iwamoto یا (C/2018 Y۱) بسیار نزدیک به ستاره قابل دید AlJabhah با قدر (درخشندگی) ۳.۴۵ است و از بین ستارگان Algieba و ستاره دل شیر (Regulus) در صورت فلکی شیر عبور می‌کند.

به گفته وی اخترشناس ژاپنی، Masayuki Iwamoto این جرم جدید را کشف کرده است و ۵ دی ماه گزارشات متعددی از مشاهده این دنباله‌دار از رصدخانه‌های سراسر جهان دریافت شده است.

به گزارش ایسنا، سه ستاره‌شناس آماتور دنباله‌داری پرنور را در آسمان کشف کردند که به نام آنها ثبت شده است. این دنباله‌دار توسط یک ستاره‌شناس آماتور آمریکایی و دو ستاره‌شناس ژاپنی کشف شده و این دنباله‌دار به نام (Comet Machholz-Fujikawa-Iwamoto (C/2018 Y۱ نامگذاری شد. نام علمی این دنباله‌دار C/2018 Y۱ است.

بر طبق محاسبه مداری این دنباله‌دار، می‌توان گفت که این جرم آسمانی برای نخستین بار است که به مرکز منظومه خورشیدی ما نزدیک می‌شود و این نخستین ملاقات آن با خورشید است. مدار آن به گونه‌ای است که در حضیض مداری خود (نزدیکترین فاصله از خورشید) از بین مدار سیاره تیر و خورشید عبور می‌کند.