۱۰۰ سال دیگر حشرات منقرض می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،طبق نخستین بررسی علمی جهانی، چنانچه روند سریع مرگ حشرات همچنان ادامه یابد، این موجودات تا یک قرن دیگر منقرض می شوند.

این درحالی است که جهان به دلیل کاهش تعداد حشرات در پرتگاه فروپاشی اکوسیستم طبیعت قرار دارد. بیش از ۴۰ درصد گونه حشرات مختلف در حال کاهش هستند و امکان دارد تا ۱۰۰ سال دیگر منقرض شوند. از سوی دیگر یک سوم جمعیت حشرات نیز در معرض خطر انقراض هستند.

خطر انقراض حشرات ۸ بار سریع تر از پستانداران، پرندگان و خزندگان است. مولفان این تحقیق معتقدند  روش کشت مواد غذایی در عصر حاضر روند کاهش تعداد حشرات را سرعت بخشیده است. به گفته آنان اگر این  مشکل حل نشود، تاثیر انقراض حشرات حیات انسان را تهدید خواهد کرد.

پروانه ها و شب پره ها از گونه هایی هستند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند. «فرانسیسکو سانچز بایو» یکی از محققان این پژوهش جهانی می گوید: ما متوجه شدیم ۴۱ درصد گونه های حشرات که می شناسیم با کاهش تعداد روبرو هستند. ۱۰ درصد از حشراتی که می شناسیم نیز منقرض شده اند. طبق این پژوهش نخست از دست رفتن زیستگاه، در درجه دوم آلودگی و در درجه سوم تغییرات آب وهوایی به کاهش تعداد حشرات منجر شده است.

به گفته محققان تغییر روش تولید مواد غذایی به خصوص استفاده از آفت کش ها،  یکی از روش هایی است که کاهش تعداد حشرات را معکوس می کند.

این تحقیق در نشریه journal Biological Conservation منتشر شده است.