کسب ۱۲ مدال طلا در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در مدت ۶ سال

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، دکتر مهدی خاکیان قمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تیم‌ های ایرانی طی مدت ۶ ساله اخیر در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۳ بار موفق به کسب مقام سوم جهان، ۱ بار مقام دوم  و ۲ بار موفق به کسب مقام قهرمانی شده‌اند که این در بین تمامی کشورهای شرکت کننده بی سابقه است.  

وی با بیان اینکه المپیاد نجوم و اخترفیزیک زیر نظر انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) اداره می‌شود، گفت: ایران، لهستان، تایلند، اندونزی و چین از جمله بنیانگداران این المپیاد هستند. 

خاکیان گفت: طی تمام ادوار این المپیاد (۱۶ سال گذشته) ایران یکی از کشورهای با عملکرد قابل قبول در این المپیاد بین‌المللی بوده است و در ۶ سال گذشته عملکردی خیره کننده داشته است. 

به گفته وی آموزش برنامه نویسی به دانش‌پژوهان، گرفتن آزمون‌های متعدد و در سطوح بالا، همراستا کردن اهداف کمیته با مسابقات بین‌المللی و همچنین تحصیلات آکادمیک آنها در دانشگاه، توجه به دروس دانشگاهی دانش‌پژوهان و تاکید بر عملکرد خوب آنها در دانشگاه و حل کامل آزمون‌های سال‌های گذشته در انتهای هر دوره توسط دانش‌پژوهان شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی را از دیگر اقدامات این کمیته در این مدت دانست.

خاکیان با اشاره به مشارکت دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته در برگزاری این المپیاد خاطر نشان کرد: کسب نتایج درخشان تیم ایران در دوره اخیر المپیاد جهانی نجوم و کسب مقام قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ حاصل تلاش‌های دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک در دوره تابستانه و در دوره‌های آموزشی این دانش پژوهان بوده است.

وی تاکید کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در ۱۰ سال ابتدایی، این کمیته در مجموع تعداد  ۱۲مدال طلا کسب کرده است در حالی که طی ۶ سال اخیر تعداد مدال‌های طلای کسب شده توسط این کمیته به ۱۹ عدد رسیده است.

به گفته رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک، طی ۱۰ سال ابتدایی، تعداد جوایز ویژه کسب شده توسط این کمیته ۳ جایزه بوده در حالی که در ۶ سال گذشته ۷ جایزه ویژه توسط این کمیته کسب شده است.

وی با بیان اینکه در ۶ سال اخیر مقام‌های تیمی در این المپیاد کسب شده است، یادآور شد: این مقام‌ها به ترتیب رتبه سوم  در رقابت ۲۰۱۳ یونان، مقام دوم در رقابت‌های ۲۰۱۴ رومانی، مقام اول در رقابت‌های اندونزی ۲۰۱۵، مقام سوم در رقابت‌های ۲۰۱۶ هند، ، مقام سوم در رقابت‌های ۲۰۱۷ تایلند، مقام اول در رقابت‌های ۲۰۱۸ چین از جمله موفقیت‌های تیم‌ های ایرانی در المپیادهای جهانی نجوم و فیزیک است.

خاکیان گفت: طی تمام ادوار این المپیاد (۱۶ سال گذشته) ایران یکی از کشورهای با عملکرد قابل قبول در این المپیاد بین‌المللی بوده است و در ۶ سال گذشته عملکردی خیره کننده داشته است. 

وی با اشاره به کسب ۶ مدال طلا توسط تیم‌ها ایرانی در آخرین المپیاد، تاکید کرد: المپیادهای دانش آموزی در سطحی بالا و با استاندارهایی بین‌المللی و بالا برگزار می‌شود به همین خاطر دانش آموزان سراسر دنیا با دنبال کردن این فرایند، یک الگوی مناسب برای آموزش خود پیدا خواهند کرد که بسیار کارامد و آزموده شده است.

وی با بیان اینکه در مدت ۱۲ سال برگزاری این المپیاد حدود ۵۰ کشور به این رقابت پیوسته‌اند، گفت: معمولا در چنین فضایی در هر سال حدود ۱۰۰ هزار نفر از دانش آموزان کشور وارد فضای المپیاد می‌شوند که فقط حدود ۷۰ نفر آنها سهمیه ورود مستقیم به دانشگاه بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها را کسب می‌کنند و همچنین حدود ۲۵۰ نفر سهمیه افزایش درصد کنکور را به دست می آورند.

خاکیان ادامه داد: بقیه دانش آموزان افراد علاقه مندی هستند که دانشگاه به دنبال آنها است و به هر دلیلی جزو این تعداد محدود قرار نگرفته‌اند. این اثر مستقیمی است که این المپیاد بر روی فرایند آموزش کشور دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا