مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور کاهش یافته

این انتقادات و بحث ها موجب بروز اختلاف نظرهای بسیاری راجع به این مقوله شده است تا حدی که دولتی ها می گویند که ما فرار مغزها نداریم و غیر دولتی ها می گویند نخبگان هر روز بیشتر از قبل از کشور خارج می شوند.

واضح و بدیهی است که مساله مهاجرت دانشجویان و نخبگان کشور به قدری مشهود است که به انکار ناپذیر است. شاید به این دلیل که در کشور هیچ اتاق فکر و یا مرکزی که بتواند به شکل رسمی درباره مهاجرت فعالیت کند، نداریم، آمارهایی که در این حوزه ارائه می شود تا این حد متناقض است. در هر حال، طبق آمار کشورهای مهاجرپذیر، حدود یک میلیون و 250 هزار نفر ایرانی که محل تولدشان ایران بوده، در خارج هستند. هم اکنون جمعیت بین المللی دانشجویان دنیا حدود 5 میلیون نفر است و آمار دانشجویان ایرانی در خارج از کشور حدود 53 هزار دانشجوست.

البته از طرفی نیز پژوهش ها حکایت از آن دارد که بیش از 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی میل دارند به کشوری غیر از کشوری که فارغ التحصیل شده اند، بروند و در دیگر کشورها کار و شغل پیدا کنند. برهمین اساس یه طور کلی روند جهانی به سمت جابه جایی قشر جوان در دنیا بالاست.

با این وجود در چند سال گذشته در کشور سعی شد با افزایش کیفیت دوره های آموزش عالی نخبگان کشور جذب و از مهاجرت آنها جلوگیری شود حال اینکه دولت تا چه حد توانسته در این زمینه موفق عمل کند موضوعی است که نیاز به بحث و بررسی دارد.

کاهش مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور

بر این اساس به تازگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفت: مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور به دلیل وجود دوره‌های با کیفیت آموزشی در مقطع دکتری در حد چشمگیری کاهش یافته است.

منصور غلامی تصریح کرد: مقوله رفتن دانشجویان ما برای ادامه تحصیل به خارج از کشور پدیده جدیدی نیست و از گذشته وجود داشته است اما با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان ما افزایش یافته، جذب این افراد در مشاغل مختلف که مورد انتظار آنهاست کم شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما باید این باشدکه دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به کشورهای مختلف می روند را برگردانیم، تصریح کرد: ما باید با برگرداندن دانشجویان خوبی که در خارج از کشور داریم از ظرفیت های آنها در کشور استفاده کنیم که این موضوع نیازمند آن است که بتوانیم در زمینه های مختلف طرح و برنامه داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، یکی از مواردی که برای جذب دانشجویان و نخبگان در کشور همواره مورد بحث بوده است موضوع شرکت های دانش بنیان است. چراکه، با توسعه شرکت های دانش بنیان، نخبگان کشور جذب شده و از مهاجرت آنها جلوگیری می شود. این اقدام تا آنجا مورد توجه واقع شده که عده ای معتقدند با توسعه شرکت های دانش بنیان حتی می توانیم نخبگان خارجی را هم جذب کشور خودمان کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا